Zachowanie 2,5-letniej córeczki
Witam serdecznie,
postanowiłam zasięgnąć porady, ponieważ jestem już bezsilna. Mam dzieci w wieku 6 lat, 2,5 roku i 9 miesięcy. 2,5 letnia córka jest bardzo wesołym dzieckiem, chętnie pomaga w kuchni, potrafi sama się zając zabawą, uwielbia malować farbami, wycinać, przyklejać. Ma duże poczucie rytmu. 2 miesiące temu odstawiliśmy smoczek, nie było z tym problemu - zapytała się o niego kilka razy, ale to wszystko. Problem pojawił się w usypianiu córki. Do czasu wyjazdu męża usypialiśmy córkę na zmianę, jednak po powrocie, męża nie było miesiąc, córkę mogę usypiać tylko ja albo dziadek, o tacie nie ma mowy, jeśli tylko tata chce przeczytać baję, córka wpada w atak histerii, straszliwy płacz, wycie, co chwila woła o siusiu czy kupkę, które nie zawsze robi. Codziennie budzi się w nocy i mnie woła, muszę przy niej być i opowiadać bajki i lulać, głaskać. Potrafi takie pobudki mieć z 3 razy w ciągu nocy. Kiedy wysyłam męża w momencie, kiedy karmię najmniejsze dziecko, córka wpada w jeszcze gorszy płacz. Uspakaja się tylko w ramionach moich albo dziadka (córka dziadka wprost uwielbia). Nie mam pojęcia, dlaczego ma takie nocne pobudki i co tak strasznego przeżywa, że ma takie ataki, staram się robić wszystko, aby była wyciszona przed snem. W ciągu dnia chodzimy na spacery, dużo się bawimy. Jestem już bezsilna. Proszę o pomoc.
Anna

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
niełatwo stwierdzić jakie są powody trudności, jakie przeżywa córka. W jej wieku dzieci są bardzo wrażliwe na wszelkie zmiany, szczególnie jeżeli chodzi o obecność najbliższych osób z otoczenia. Możliwe, że wyjazd taty była dla córki trudnym doświadczeniem (mimo że nie jest w stanie tego przekazać słowami), a po powrocie taty obawia się, że on ponownie wyjedzie - czyli według dziecka zniknie z zupełnie niezrozumiałych powodów.
Możliwe, że trudności córki samoczynnie miną. Potrzebuje ona dużo wsparcia, miłości, bliskości i zrozumienia. Jeżeli jednak niepokojące Panią zachowania będą trwały za długo lub będą się nasilały - należy udać się na konsultację do psychologa dziecięcego. Do specjalisty można umówić się do poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta darmowa), do poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (wizyta darmowa) lub do prywatnej poradni psychologicznej (wizyta płatna).
Z poważaniem
Wiktoria Jaciubek