Problem z zasypianiem
Witam,
moją córka niedługo kończy roczek i od jakiegoś czasu mamy straszny problem z położeniem jej spać. Właściwie córka od małego miała problem z zaśnięciem, bardzo płakała i wyrywała się, aż postanowiliśmy kłaść się razem z nią na łóżku i przez kilka miesięcy było w porządku. Od jakiegoś czasu usypanie jej trwa zazwyczaj około 1-1,5 godziny, ponieważ córka nie chce leżeć, tylko cały czas się przekręca, podnosi, siada, kiedy próbujemy ją z powrotem położyć na plecy, zaczyna się płacz, albo po chwili znów się przekręca i tak do momentu aż padnie. W ciągu dnia córka ma zazwyczaj dwie drzemki, ale próbowaliśmy również kłaść ją jeden raz i nie robi to większej różnicy. Dodam, że problem z zaśnięciem jest zarówno w dzień, jak i wieczorem. Jedyne miejsce, gdzie córka zasypia spokojnie w krótkim czasie jest spacer wózkiem. Próbowaliśmy ją również kłaść samą do łóżeczka, ale wtedy córka albo płacze aż ktoś do niej nie podejdzie i będzie siedział obok, albo non stop wstaje i się bawi, co też nie przyśpiesza momentu jej zaśnięcia. Proszę o poradę, co mogę zrobić żeby córka spokojnie zasypiała i żeby usypianie jej nie trwało tak długo.
Kasia

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
pomocne w takiej sytuacji jest stałe przestrzeganie wieczornych rytuałów, tj. elementów powtarzanych w stałym rytmie każdego wieczoru, stanowiących dla dziecka czytelny sygnał, że pora szykować się do spania. Mam na myśli stałą strukturę czynności, takich jak: kąpiel, masaż, cicha muzyka, przyciemnione światło. Dobrze byłoby wprowadzić przedmiot, który byłby dla dziecka skojarzeniem ze snem, może to być przytulanka albo kocyk, albo tetrowa pieluszka. To jest malutka dziewczynka i nie ma nic niewłaściwego w tym, by zasypiała w dużym łóżku przy mamie lub tacie, niemniej ważny jest stały rytuał i konsekwentne stosowanie. Do małego łóżeczka zdążą ją Państwo jeszcze przenieść, kiedy będzie na to gotowa.
Trudności, dla których zasypianie trwa tak długo mogą być spowodowane splotem kilku czynników, takich jak: wyczuwanie napięcia czy zdenerwowania rodziców (im więcej ciepłego, cierpliwego spokoju, tym bezpieczniej emocjonalnie dla dziecka), utrwalone nawyki, a także typowa u niemowląt w tym wieku częsta zmiana rytmu dobowego (czyli np. chaos wynikający ze zmian liczby drzemek w ciągu dnia, która siłą rzeczy musi się zmniejszać wraz z rośnięciem dziecka), a także np. ząbkowanie.
Ze względu na to, że sytuacja trwa już długo i dziewczynka jest przyzwyczajona do tego, że zasypianie jak do tej pory to nic łatwego, proszę nastawić się na to, że zmiana tego rytmu nie nastąpi w ciągu kilku dni. Może to raczej potrwać trochę dłużej, np. dwa tygodnie. Proszę wytrwać.
Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska