Czy to afazja?
Witam,
mam czteroletniego syna u którego stwierdzono opóźniony rozwój mowy w formie dyslalii. Syn zaczął mówić zdaniami dopiero jak skończył 3 lata, jednak jego mowa jest w dużym stopniu niezrozumiała. Od roku jeździmy do logopedy, ale tylko 2 razy w miesiącu. Byliśmy także u psychologa i neurologa który zlecił EEG głowy. Olek bardzo dużo mówi, zadaje dużo pytań, czasem zdarza ze się zacina lub powtarza pierwszy wyraz kilkakrotnie. Dziwne jest to, że potrafi wszystko powtórzyć bardzo ładnie, nawet z "r" nie ma problemu, a w spontanicznych zdaniach robi dużo błędów, np. "acego Aturek ma zówia?" (dlaczego Arturek ma żółwia). W poradni Pani psycholog wspomniała coś o afazji jednak nie bardzo mi to pasuje, gdyż syn rozumie wszystko co się do niego mówi. Czekamy na następną wizytę u neurologa, który ma opisać wynik EEG. Moje pytanie - czy dziecko które wg psychologa jest w normie intelektualnej może mieć afazję?
Pozdrawiam,
Dorota

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Doroto,
Synek ma alalię, a właściwie jej zejściową formę.
Potrzebuje codziennych ćwiczeń, a nie biegania do neurologów. Alalia jest zaburzeniem funkcjonowania, a nie struktury kory. Nie wiem jakie testy robił psycholog, powinien dokładnie opisać poszczególne sfery (słuchową, wzrokową (na materiale tematycznym i atematycznym) grafopercecję, pozom manualny). W sytuacji niepłynności mowy i powtarzania słów istotne jest badanie dominacji ucha. Proszę rozpocząć w domu codzienne ćwiczenia zgodnie z zaleceniami. Logopeda 2 razy w miesiącu niczego nie zmieni.
Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- Program Słucham i uczę się mówić - "Fleksja" i "Przyimki" oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (http://www.arson.pl ).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" "Sylabami po Krakowie" (www.centrummetodykrakowskiej.pl).,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (pomoce z Wydawnictwa WIR),
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" (www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- wczesna nauka czytania ("Kocham czytać" (www.we.pl) i  ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" www.centrummetodykrakowskiej.pl)
Niezwykle ważne jest programowanie gramatyki - polecam M. Korendo Relacje czasowe i przestrzenne (www.wir-wydawnictwo.com)
Jeśli obserwuje Pani niską sprawność manualną warto skorzystać z zeszytów A. Bali (www.arson.pl).
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska