2,5-latek nie mówi
Witam,
jestem siostrą chłopca który ma 2 lata i 4 miesiące. Mikołaj jest bardzo wesołym i uśmiechniętym lecz mamy obawy co do jego rozwoju. Mikołaj nie reaguje na swoje imię, jeśli jest czymś bardzo zajęty zapomina o całym świecie i nic w koło go nie interesuje. Nie sygnalizuje swoich podstawowych potrzeb poprzez mowę. Jeśli chce jeść, ciągnie za rękę do lodówki, jeśli chce wyjść na dwór, przynosi swoje buty. Uwielbia układanki, klocki układa kolorami w symetryczne kształty, układa puzzle z ogromnym zamiłowaniem. Bardzo nas martwi to, że nie mówi - dopiero teraz zaczyna powtarzać mama, tata, dziadzia, ale też nie zawsze. Mikołaj jest bardzo muzykalny, uwielbia tańczyć i słuchać muzyki.
Próbuje śpiewać, ale udaje powtarzać mu się tylko końcówki wyrazów. Podczas zabawy, kiedy później przechodzimy do trudniejszych wyrażeń, każę mu powtarzać "mama", "tata". Nie powtarza ich, ale próbuje ruszać ustami - wygląda to tak jakby nie mógł z siebie wydobyć głosu.
Moje pytanie, co robić? Jak stymulować go, jak się z nim bawić? Czy program Zestaw Sylaby i rzeczowniki będzie dla niego odpowiedni?
Bardzo dziękuję za poświęcony czas i pozdrawiam,
Ewelina

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
radzę zacząć od programu słuchowego "Słucham i uczę się mówić" - na początek "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze". Istotne, by brat słuchał go w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych (puszczanie z tzw. wolnego pola nie ma sensu!). Słuchanie powinno trwać łącznie 15 minut, można je jednak podzielić na dwie lub trzy sesje. Myślę, że warto skonsultować rozwój chłopca z logopedą lub jednym z naszych terapeutów (lista na stronie www.szkolakrakowska.pl), opisane przez Panią zachowania mogą świadczyć np. o alalii. Nie warto czekać, aż mowa "sama ruszy", zwykle im dziecko jest młodsze, tym szybsze są efekty terapii.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł