Adaptacja trzylatka w przedszkolu
Witam!
Mój synek poszedł do przedszkola w wieku 2,5 lat, chodzi tam już 4 miesiące, początki były ciężkie, ale wydawało mi się, że się przełamał
przestał płakać, nawet nie miał czasu się ze mną pożegnać, tak mu się spieszyło . Myślałam, że wszystko jest dobrze, ale niedawno od dwóch przedszkolanek synka dowiedziałam się, że synek często popłakuje, woła mnie, zaraz się uspokaja, ale co jakiś czas mu się coś przypomina, nie chce uczestniczyć w zabawach z grupą, mało się bawi z dziećmi ( choć dwójkę z nich zna prywatnie), woli sam przy stoliczku no i w ogóle nie chce jeść, wiec przypuszczam, że zły humor jest też z tego powodu, że jest głodny. Dodam, że za 1,5 miesiąca synek skończy 3 lata i mało mówi, stara się zdania budować , ale większość ja rozumiem. Miał sprawdzane więzadełko i wszystko jest w porządku. Gdy miał 2,5 roku byłam z nim u logopedy, która stwierdziła, żeby dać mu czas, bo on wszystko rozumie i na pewno w końcu go "puści". W rozmowie z przedszkolankami jedna pani sugeruje mi, że jeszcze jest mały i że powinnam go wypisać, a druga, żeby tego nie robić, żeby dać mu czas choć nie ukrywa, że męczy się trochę w przedszkolu. Synek po przedszkolu jest wesoły, nie ma żadnych lęków nocnych, stara się mi coś opowiedzieć po swojemu, tańczy do piosenek, które mu puszczę, a wiem, że w przedszkolu je śpiewają.
Przed przedszkolem bardzo lubił bawić się z dziećmi, a teraz najchętniej tylko ze mną. Gdy ktoś do nas przychodzi, to nie pozwala mi rozmawiać,
tylko chce zwrócić na siebie moją uwagę. Bardzo proszę o pomoc. Czy go wypisać, czy dać mu szansę na zaaklimatyzowanie się?
Aneta

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
mam wrażenie, że wypisanie dziecka z przedszkola może nie rozwiązać
problemu. Warto dać dziecku szansę lepszego zaaklimatyzowania się. Należy
jednak mu w tym pomóc, bez przerwy obserwować jego zachowanie oraz pamiętać o kilku prawidłowościach.
Przede wszystkim - dla wielu dzieci pójście do przedszkola jest dużą zmianą,
powodującą duży stres, lęk i niepewność. Wiąże się ona z poznaniem nowego
budynku, nowych kolegów i koleżanek, opiekunek, reguł, wymagań itd. Z tego
powodu bardzo często dzieci mają trudności z przystosowaniem się do
placówki.
Zachowanie Pani syna nie jest więc wyjątkowe. Prawdopodobnie syn potrzebuje
nieco więcej czasu, żeby się zaadaptować do nowego środowiska. To, co może
być najbardziej pomocne w tej sytuacji dla dziecka, jest poczucie, że jest
rozumiane i wspierane.
Dobrze jest więc cały czas starać się z synem rozmawiać na temat przedszkola,
pytać go o przemyślenia, uczucia, doświadczenia przedszkolne. Zadawać mu
pytania na temat jego wątpliwości, lęków czy oczekiwań. Nie wyśmiewać jego
obaw, ale też nie załamywać rąk nad jego słabościami, oferować zrozumienie,
bliskość, ciepło, życzliwość.
Oprócz tego bardzo pomocne może być wspólne czytanie z dzieckiem książek,
które mają na celu oswojenie się z nową rzeczywistością przedszkolną. Takich
książek jest mnóstwo, np.: Christine L'Heureux "Kamyczek. Przedszkole", Anna
Casalis "Tupcio Chrupcio nie chce iść do przedszkola", Agnieszka Frączek
"Przedszkoludki. 100 radości i 2 smutki", Beata Ostrowicka "Lulaki, Pan Czekoladka i przedszkolaki", Renata Piątkowska "Opowiadania dla przedszkolaków", Barbara Gawryluk "Przedszkolaki z ulicy Morelowej", Liane Schneider "Zuzia idzie do przedszkola", Marzanna Graff-Oszczepalińska "Żyrafa Aldona idzie do przedszkola", Zofia Stanecka "Basia i przedszkole".
Z kolei pomocna dla rodziców może być też literatura na temat funkcjonowania
dziecka w przedszkolu i dojrzałości przedszkolnej, np. książka "Twoje
dziecko szczęśliwe w przedszkolu" autorstwa Jovanki Jovičić.