3,5-latka stała się nerwowa
Witam,
moja córka stała się nerwowa odkąd poszła do przedszkola, chodzi dopiero drugi miesiąc. Po powrocie, gdy tylko coś jej nie pasuje kopie, gryzie, pluje, rzuca rzeczami. Próby przytulenia czy tłumaczenia, ewentualnie kary nie przynoszą żadnego efektu. Wszystko jest wtedy na \"nie\" i nie jestem w stanie się z nią porozumieć. Dochodzi do tego, że w końcu tracę panowanie nad sobą i dostaje klapsa, a wręcz ją szarpie. Nie wiem, jak mam z nią postępować, przecież nie mogę siedzieć, a ona mnie bić czy pluć na mnie. Choć wiem, że odpowiedź na jej agresję moją agresją na pewno nie pomoże.
Joanna

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
dla wielu dzieci pierwsze tygodnie w przedszkolu są bardzo stresujące, nowa sytuacja często budzi ich niepokój. Trzylatki jednak nie potrafią sobie radzić z trudnymi emocjami i czasami, tak jak w przypadku Pani córeczki, demonstrują je poprzez agresję, także w stosunku do rodziców. W żadnym przypadku nie może Pani dawać klapsów czy szarpać córkę, takie reakcje tylko wzmogą jej agresywne zachowania, sprawią, że straci do Pan zaufanie. Nie może Pani również zakazać odczuwać córce strachu czy złości, a tym bardziej wymagać spokoju siłą. Warto wspólnie ustalić zasady postępowania; „nie wolno bić”, „nie wolno pluć” czy „nie wolno gryźć”, a następnie cierpliwie i konsekwentnie ich wymagać, kluczem do sukcesu będzie Pani wytrwałość i opanowanie. Radzę porozmawiać z personelem przedszkola, aby dowiedzieć się czy są jakieś konkretne sytuacje, w których córka sobie nie radzi (np. posiłki); znając przyczynę problemu, będzie Pani mogła wspólnie z córką znaleźć sposób jego rozwiązania.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł