Dziecko rozbite między rodzicami, którzy nie mieszkają razem
Szanowna Pani,
od urodzenia synka poświęcałem mu bardzo dużo czasu i uwagi, m.in. dlatego, że jego matka zdecydowała się na szybki powrót do pracy. Kiedy synek miał rok zakończył się związek z jego matką i niestety nasze kontakty uległy ograniczeniu do kilku godzin popołudniowych 2 razy w tygodniu + co drugi weekend (do tego wakacje, święta, itd.). W dalszym ciągu mieliśmy silną więź i nawet kiedy związałem się z nową partnerką praktycznie od razu ją zaakceptował i bardzo dobrze się dogadywali - miał wtedy 2,5 roku. Niestety, odkąd jego matka dowiedziała się o nowej partnerce, nasze kontakty regularnie ulegają pogorszeniu i z tego co mówi, ewidentnie wynika to z faktu, że jego mama nad nim "pracuje"...
Obecnie synek skończył 4 lata i widzę, że próbuje grać z nami żeby się przypodobać, tj. inaczej zachowuje się kiedy jest ze mną, a inaczej kiedy jest z matką. Zdarzyło mu się powiedzieć do mnie "dupek", a moją partnerkę nazwać "czarownica", wytłumaczyliśmy, że nie ładnie tak mówić to przeprosił i przyznał, że mama tak mówi, ale jak jest w towarzystwie matki to bez skrupułów potrafi to powtórzyć tak, jakby chciał się przypodobać mamie. Próbowałem porozmawiać z matką synka (w jego obecności) o jego zachowaniu, to matka zarzeka się, że przynosi to z przedszkola, a synek wtedy mówi, że nie wie, skąd zna takie słowa... Do tego za każdym razem, kiedy wraca do mamy opowiada jej wszystko co robił, gdzie i z kim był - tłumaczyłem, że nie może kłamać, ale nie musi o wszystkim opowiadać, to zaraz matka sprostowała, że ona musi wszystko wiedzieć...
Jestem przekonany, że matka synka próbowała (próbuje) go buntować przeciwko nam. Do tego bez przerwy obdarowuje go nowymi zabawkami - jak mniemam żeby kupić sobie jego uczucie, lojalność... Jednak, przy okazji, ze skromnego chłopca synek zmienia się w rozpieszczone, rozkapryszone dziecko. Nie podoba mi się kierunek w jakim ta sytuacja zmierza i nie wiem, co mogę zrobić? Dla mnie zachowanie matki jest karygodne, jednak nie udało mi się jej przekonać, że nie powinna wykorzystywać dziecka dla własnych celów. W takim razie, co mogę zrobić, żeby uchronić synka od manipulacji i wciągania w zagrywki matki? Proszę o radę.
Grzegorz

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowny Panie,
dla dziecka sytuacja po rozstaniu rodziców prawie zawsze jest sytuacją bardzo trudną. Czasami zachowania, które wydają się złośliwe, niezrozumiałe, manipulujące są jedyną znaną dziecku strategią radzenia sobie z tym trudnym doświadczeniem: dziecko chce być kochane zarówno przez mamę, jak i przez tatę, co powoduje, że zachowuje się tak, aby się "przypodobać" i zapewnić sobie miłość.
Mimo rozstania rodzice nie przestają być rodzicami. Z tego powodu to na dorosłych spoczywa odpowiedzialność za dbanie o komfort psychiczny dziecka, dbanie o dobrą jakość relacji z obojgiem rodziców oraz zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, miłości i zrozumienia. Dobro dziecka powinno być zawsze najważniejsze.
Jeżeli więc którakolwiek ze stron ma wątpliwości czy opieka rodzicielska jest dobrze sprawowana ma prawo podjąć odpowiednie kroki. Mogą to być sposoby nieformalne: czyli na przykład rozmowa z byłym partnerem, wyjaśnienie swoich wątpliwości i wyrażenie potrzeb dotyczących wychowania dziecka lub prośba o rozmowę z byłym partnerem w obecności osoby trzeciej - kogoś zaufanego dla obu stron. Jeżeli takie nieformalne sposoby działania nie dają wymiernych wyników, wtedy można wkroczyć na drogę sądową.
Można wnioskować o zmianę sposobu sprawowania opieki nad dzieckiem (ustalić stałe terminy spotkań z dzieckiem lub wnioskować o częstsze spotkania), można również wnioskować o udział byłych partnerów w terapii par w celu ujednolicenia i poprawienia opieki nad dzieckiem. Jest też możliwość skorzystania z pomocy mediatora rodzinnego. Z takiej formy wsparcia można skorzystać w ośrodkach prywatnych lub w rejonowym oddziale Komitetu Ochrony Praw Dziecka.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek