Wycofana 5-latka
Witam,
córka ma 5 lat i chodzi do zerówki w szkole, od września mamy kłopot z rozstaniem, jest płacz i mówienie że nie chce zostawać w zerówce i odklejanie dziecka ode mnie, jak jest w domu to jest żywe dziecko, bawi się i dużo rozmawia, a w zerówce jest wycofana. Jak się pytam z kim się bawiła to mówi, że sama się bawi, nie chce się bawić z dziećmi i nie chce pracować w książce. Mówi, że nie lubi dzieci, a ze strony wychowawczyni nie ma nawet minimum zaangażowania i pomocy. Chodziliśmy do psychologa i stwierdziła, że dziecko rozwija się prawidłowo i ma lęk separacyjny, bo nie chodziła wcześniej do przedszkola. Jest jedynaczką i cały czas spędza ze mną, bo mąż pracuje. Nie wiem już jak mam jej pomóc żeby się otworzyła na inne dzieci.
Dziękuję i pozdrawiam,
Karolina

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
czasami zdarza się, że lęk separacyjny dziecka w sytuacji uczęszczania do przedszkola lub szkoły trwa dość długo. Może to niepokoić i martwić rodziców. Nie ma niestety jednej sprawdzonej, uniwersalnej metody poradzenia sobie z tego rodzaju lękiem. W przypadku Pani córki, jeżeli trudności od września nie zmniejszyły się, to może warto rozważyć kolejne spotkania ze specjalistą, np. z psychologiem rodzinnym (specjalistą, który pracowałby zarówno z córką, jak i z całą Państwa rodziną).
Wydaje się również, że większym zaangażowaniem mogłaby wykazać się wychowawczyni - może warto spotkać się z nią po zajęciach. Wtedy mogłaby Pani spokojnie z wychowawczynią porozmawiać, wyrazić swoje lęki i zwrócić się z prośbą o wsparcie. Można również spróbować zapisać córkę na inne dodatkowe zajęcia (jeżeli wyraziłaby ochotę, nie na siłę), które z jednej strony sprawiłyby jej przyjemność, a z drugiej - pozwoliłyby jej rozwijać swoje umiejętności społeczne w kontakcie z rówieśnikami.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek