Lateralizacja u 6-latki
Witam,
mam pytanie dotyczące lateralizacji u mojej 6-letniej córki. Przeprowadziłam jej sama w domu badanie i jego wyniki były następujące: ręka prawa, ucho 2 próby prawe 3 próba lewe, oko lewe, noga prawa. Córka bardzo szybko zaczęła mówić jako dziecko, miała 13 miesięcy i mówiła całe zdania, ale do tej pory nie potrafi jeździć na rowerze, od około 2 miesięcy pisze też swoje imię w lustrzanym odbiciu. Nie potrafię na podstawie informacji w internecie sama stwierdzić czy jest to lateralizacja skrzyżowana czy nieustalona i postawić diagnozy.
Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo, przepraszam za długi czas oczekiwania na odpowiedź, moje liczne podróże do dzieci polonijnych (właśnie wróciłam z Korei) zabrały ostatnio cały mój czas.
Z Pani badania wynika, że dominacja w obrębie ucha nie jest jeszcze  ustalona, ale formuła lateralizacji jest skrzyżowana. Córeczka jest więc zagrożona dysleksją i radzę uczyć ją czytać sylabami. ("Kocham czytać "- www.we.pl lub "Kocham szkołę" - podręcznik do klasy pierwszej dla sześciolatków - www.wir-wydawnictwo.com)
Dzieci z dysleksją, co prawda mogą nauczyć się doskonale czytać, ale pisanie zarówno pod względem ortograficznym, jak i graficznym sprawia im wiele problemów.
Radzę poćwiczyć z użyciem pomocy "Kocham się uczyć - odwracamy obrazki" (www.we.pl) oraz Agnieszka Bala - Stymulacja Prawej i Lewej Półkuli Mózgu Zeszyt ćwiczeń 2 - Analiza, synteza wzrokowa i odwrócenia (www.arson.pl).
Polecam także "Symultaniczne ćwiczenia ortograficzne" - Wydawnictwo Edukacyjne - www.we.pl
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska