Jak pracować w przypadku nieustalonej lateralizacji?
Witam,
mam pytanie odnośnie sześcioletniego chłopca. Chłopiec posługuje się raz ręką prawą, a raz lewą (lewą rysuje i pisze). Badanie lateralizacji ucha (słuchanie dźwięku z pudełka, słuchanie zegarka, odwracanie się) wykazało lateralizację nieustaloną - chłopiec słucha raz uchem lewym, a raz prawym, lateralizacja nogi również nie jest do końca ustalona, jednak przeważa noga prawa. Jeśli chodzi zaś o oko, chłopiec jest lewooczny (patrzenie przez dziurkę od klucza, dziurkę w kartce, kalejdoskop itp).
W piśmie zdarzają mu się lustrzane odbicia, pisze niechętnie. Nie ma problemów z kolorowaniem obrazków. Pomimo wieku 6 lat nie wymawia głosek s,z,c,dz. Ma problemy w usłyszeniu słów mówionych szeptem, np. zamiast "lustro" mówi "łóżko" itp. Często przekręca również nazwy wyrazów mówiąc np. "waliwka" zamiast "walizka", "ukurary" zamiast "okulary" czy "dżwonek" zamiast dzwonek. Mam pytanie: jak najlepiej pracować z takim dzieckiem? Czy zacząć od ćwiczeń manualnych dominującej ręki, wymowy czy też nauki czytania sylabami?
Magda

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdo,
przepraszam za długi czas oczekiwania na odpowiedź, moje liczne podróże do dzieci polonijnych (właśnie wróciłam z Korei) zabrały ostatnio cały mój czas. Z Pani badania wynika, że dominacja w obrębie ucha nie jest jeszcze ustalona, ale formuła lateralizacji jest skrzyżowana. Synek jest więc zagrożony dysleksją i radzę uczyć go czytać sylabami. ("Kocham czytać "- www.we.pl lub "Kocham szkołę" - podręcznik do klasy pierwszej dla sześciolatków - http://www.wir-wydawnictwo.com/).
Dzieci z dysleksją, co prawda mogą nauczyć się doskonale czytać, ale pisanie zarówno pod względem ortograficznym, jak i graficznym sprawia im wiele problemów.
Radzę poćwiczyć z użyciem pomocy "Kocham się uczyć - odwracamy obrazki" (www.we.pl) oraz Agnieszka Bala - Stymulacja Prawej i Lewej Półkuli Mózgu Zeszyt ćwiczeń 2 - Analiza, synteza wzrokowa i odwrócenia (www.arson.pl). Polecam także "Symultaniczne ćwiczenia ortograficzne" - Wydawnictwo Edukacyjne - www.we.pl.
Problemy artykulacyjne rozwiąże program słuchowy - "Trudne głoski" (www.arson.pl) - słuchać należy w słuchawkach 10 minut dziennie.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska