Agresja 3-latka
Witam,
od jakiegoś czasu Panie zgłaszają, że synek (prawie 3 latka) zachowuje się agresywnie wśród dzieci, popycha, skończyło ostatnio się tak, że przewrócił dziewczynkę na beton i chłopca na balustradę, nie słucha, jest niecierpliwy. Skarżą się również, że nie chce brać udziału w pracach typu rysowanie, chwilę porysuje i zaraz interesuje go co innego. Synek również chodzi do logopedy, gdyż mówi pojedyncze słowa: mama, tata, baba, papa, cześć, chce lub powtarza słowa. W żłobku wcale nie chce mówić. Wcześniej nie było takiego problemu, był bardzo grzeczny.
Aneta

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
jeżeli wcześniej nie obserwowała Pani takich zachowań synka jest prawdopodobne, że agresja jest skutkiem frustracji dziecka. Być może nadmiar bodźców, np. ruch i hałas, jaki tworzy grupa dzieci lub wymagania, które są mu stawiane przez nauczycieli przerastają go. Bardzo często zdarza się tak, że dzieci, które nie mogą podołać określonym sytuacją społecznym i mają poczucie, że nikt ich nie rozumie, zaczynają się zachowywać agresywnie.
Może być tak, że Pani synek jest obecnie jeszcze tak mały, że potrzebuje jeszcze czasu, by wytworzyła się w nim tzw. gotowość przedszkolna. To kwestia dojrzałości centralnego układu nerwowego. Może być i tak, że powody są bardziej złożone i będzie potrzebna dodatkowa obserwacja rozwoju. Fakt, że Pani trzyletni synek ma opóźniony rozwój mowy, może przemawiać za tą drugą opcją. To, że nie mówi, to oczywisty powód do bycia sfrustrowanym w grupie. Nikt go nie rozumie. Rozwój mowy jest ogromnie ważny w rozwoju psychicznym człowieka. Proszę zadbać o to, by ćwiczenia logopedyczne były prowadzone w domu codzienne. W razie potrzeby proszę również podjąć współpracę z pedagogiem lub psychologiem, specjalizującymi się w pracy z małymi dziećmi.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska