Chłopiec 2 lata 8 miesięcy - częste napady złości, ciągle choruje i lekarze nie znają przyczyny
Witam,
chciałam przedstawić problem, który zaczął mocno wpływać na funkcjonowanie całej naszej rodziny. Od czasu porodu u syna zauważyłam dziwne zachowanie, wymagał ciągłej mojej obecności. W pozycji leżącej, np. podczas spacerów w wózku, bardzo płakał, napinał całe ciało. Podróże autem były istna walką o to, by się wyciszył i uspokoił. Byliśmy pod kontrolą neurologa. Po drugim obowiązkowym szczepieniu syn dwukrotnie dostał podczas karmienia drgawek kończyn. Przeprowadzono badania, które wykluczyły padaczkę. Jednak jego sen do około 1,6 miesięcy był bardzo płytki i niespokojny. Syn ładnie mówi, powtarza nowe słowa i formułuje zdania.
Potrafi przez przeszło godzinę układać różne puzzle, nawet 60-elementowe. Rozpoznaje kolory, nawiązuje kontakt wzrokowy. Problem stanowią napady złości, wpada wtedy w szał. Na przykład, gdy wychodzę do pracy, zaczyna płakać, później krzyczy, ciągnie mnie, zaczyna rzucać się na ziemię. Nie docierają do niego słowa, nie reaguje na nikogo. Uderza inne osoby w najbliższym otoczeniu, wygina się. Ostatnio te ataki zdarzają się prawie codziennie. Babcia, która się nim opiekuje, jest przerażona, bo ostatni napad złości trwał przeszło 1,5 godziny. Gdy atak się kończy, syn jest zmęczony, sam wyciera oczy i się np. przytula i nie wie, czemu tak robił. Na co dzień jest bardzo pogodny i uśmiechnięty. Proszę o pomoc, bo nie wiem czy szukać pomocy dalej, czy martwię się nad wyrost.
Magdalena

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
jeżeli badanie neurologiczne nie przyniosło żadnych wyjaśnień takich zachowań dziecka i wykluczyło występowanie napadów epileptycznych, uważam, że warto zasięgnąć opinii specjalistów innych dziedzin. Jeżeli w dalszy ciągu obserwuje Pani wzmożone napięcie mięśniowe i/lub drgawki proszę skontaktować się fizjoterapeutą NDT Bobath. W sprawie gwałtownych reakcji dziecka na separację z mamą warto skonsultować się z dobrym psychologiem.
Być może warto przyjrzeć się temu, jak ukształtował się proces symbiozy i separacji. Przy nadmiernej złości może warto skorzystać np. z metody terapeutycznej  jak np. Racjonalna Terapia Zachowania, ale z uwzględnieniem wieku dziecka.
Agnieszka Sokołowska