Autyzm
Dzień Dobry. Syn kończy w kwietniu 4 lata, mówi mama, baba, nie. Reszta to słowa dźwiękonaśladowcze i jego własne określenia na przedmioty. Po wizycie u Pani Psycholog zaszło podejrzenie, że może to być autyzm. Każda zmiana w zachowaniu naszym powoduje, że syn zaczyna krzyczeć(np. banan jest inaczej obrany) Zmiana osób, miejsca powoduje, że mały przylepia się do nas. Braliśmy to za nieśmiałość. Jak był mały nie miał odruchu ssania, nie głużył, nie gaworzył, bardzo dużo spał. Kontakt zarówno wzrokowy jak i słowny jest w porządku. Pyta się nas, prowadzi dialogi(z własnym słownictwem).
Pytanie przysłała pani Ana

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
Na podstawie opisanych przez Panią objawów nie da się jednoznacznie rozstrzygnąć, czy Pani syna dotyczy problem zaburzeń ze spektrum autyzmu, czy też nie. Jednakże wskazane przez Panią symptomy wskazują, że dziecko powinno zostać poddane diagnozie w tym kierunku. Diagnoza autyzmu u małych dzieci jest zwykle trudna i rozciągnięta w czasie. Powinna być prowadzona przez doświadczony zespół specjalistów.
Klasyczne objawy zaburzeń autystycznych (tzw. triada autyzmu) stanowią: nieprawidłowości w rozwoju społecznym (relacjach międzyludzkich), zaburzony rozwój mowy i sztywne, stereotypowe wzorce zachowania.
Podane przez Panią przykłady odpowiadają temu opisowi. Proszę jednak pamiętać, że ocena rodziców jest zawsze subiektywna - co dotyczy zarówno tego, czego Państwo się obawiają (lęk społeczny czy nietolerancja zmian), jak i tego, co uważają Państwo za prawidłowe (nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu). Proszę udać się na konsultację do specjalisty w tej dziedzinie, a tymczasem nie martwić się na zapas.
Życzę powodzenia!
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk