[ autyzm] Czy to autyzm?
Syn ma 11 lat chodzi do klasy integracyjnej ma kłopoty z nawiązaniem kontaktu z rówieśnikami lubi bawić się sznurkami często nie patrzy w oczy przy rozmowie lubi narzucać swoje tematy interesuje sie historia 2- wojny światowej godzinami mówi na tematy, które interesują syna ma idealna pamięć jednak nauka przychodzi synowi z trudem, dlatego został zdiagnozowany, jako dziecko upośledzone w stopniu lekkim, jest fajnym chłopcem kulturalnym nie wieże w to, że tak jest, syn nie ma poczucia czasu dla niego za miesiąc, to jest za tydzień.
Pytanie przysłała pani Ewa

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Szanowna Pani Ewo,
Naturalnie wyłącznie na podstawie informacji od Pani nie mogę jednoznacznie wypowiedzieć się, czy to autyzm, czy nie. Wiele objawów, które Pani wskazała, odpowiada tzw. rysowi autystycznemu, jednocześnie jednak symptomy te mogą występować i przy innych zaburzeniach. Poza tym ocena rodzica jest zawsze subiektywna. Konieczna jest obserwacja ocena funkcjonowania dziecka, dokonana przez zespół specjalistów. Powinna Pani zgłosić się na konsultację do odpowiedniej placówki w miejscu Państwa zamieszkania. Diagnoza zaburzeń rozwojowych u dzieci rzadko kiedy bywa łatwa. Zwykle wymaga wielokrotnych obserwacji i konsultacji dokonywanych przez interdyscyplinarny zespół, nie pojedynczą osobę.
Zaburzenia ze spektrum autyzmu zawsze dają objawy w pierwszych latach życia. Przygotowując się do takiej wizyty proszę zatem przypomnieć sobie, jak przebiegał wczesny rozwój synka - w jaki sposób i z kim lubił / nie lubił się bawić; jak przebiegał rozwój mowy, czy bał się lub wręcz przeciwnie - bardzo lubił określone bodźce sensoryczne, np. specyficzne dźwięki lub dotyk itp. Informacje z wywiadu od rodziców są tu bardzo ważne.
Natomiast orzeczenie, które Pani obecnie otrzymała - niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim może, ale nie musi, towarzyszyć autyzmowi. Diagnozę niepełnosprawności intelektualnej przeprowadza się np. wg międzynarodowej klasyfikacji DSM-IV TR wg następujących kryteriów:
a) wynik testu ilorazu inteligencji
b) zaburzenia funkcjonowania przystosowawczego (oceniana tu jest m.in. samodzielność dziecka, zdolności samodecydowania o sobie, rozwój komunikacji czy sposoby spędzania wolnego czasu)
c) czas pojawienia się objawów - między 0 a 18 rokiem życia
Gdyby miała Pani jakieś pytania do mnie, proszę pisać. Jeżeli Pani mieszka we Wrocławiu, mogę również zaprosić Państwa na bezpłatną konsultację do Pracowni Badań nad Autyzmem przy Dolnośląskiej Szkole Wyższej.
Przede wszystkim jednak proszę się nie zamartwiać. Nie dziwi mnie, że ma Pani wiele wątpliwości co do zasadności diagnozy postawionej wobec Pani syna. Ta diagnoza może okazać się błędna, tak się zdarza. Życzę Pani, by udało się znaleźć specjalistów, którzy znajdą dla Pani syna wystarczającą ilość czasu i uwagi, by rozwiać wątpliwości, które Pani ma. Proszę również zadbać o to, by otrzymać wskazania terapeutyczne do pracy z dzieckiem w domu i szkole. To wszystko będzie wymagało wiele wytrwałości i cierpliwości, proszę więc nie zamartwiać się dodatkowo - to nie pomoże, a Pani będzie potrzebować dużo siły, oczekiwanie na diagnozę zawsze jest trudne dla rodziców.
Życzę Pani powodzenia i by ocena specjalistyczna okazała się dla Pani synka jak najbardziej korzystna.
Z pozdrowieniami.
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk