Problem z wrażliwym 11-latkiem
Witam,
mam problem z synem. Syn ma już 11 lat. Jest bardzo wrażliwym i grzecznym chłopcem. Często dzieci mu dokuczają w szkole, śmieją się z niego, żeby doprowadzić go do płaczu. On strasznie to przeżywa, rozpacza. Od jakiegoś czasu zauważyłam, że ciągle się boi chodzić do szkoły, denerwuję się sprawdzianem, jak stoi to kiwa się na boki. Co się dzieje? Czy powinnam udać się do specjalisty? Często boli go brzuch, zrobiłam wszystkie badania, okazało się, że wszystko jest w porządku! Syn ma telefon, ciągle do mnie dzwoni na przerwach i mówi, że tęskni, że mnie kocha bardzo, ja też bardzo go kocham i ciągle mu o tym mówię. Ostatnio mówił, że boi się zasypiać, bo wtedy myśli, że przyjdą potwory jak w bajkach. Czy to jest normalne? Zaczynam się zastanawiać czy nie popełniam jakiegoś błędu. Codziennie mamy pół godzinki na pogaduchy, rozmawiamy wtedy o szkole, o przykrościach jakie go w szkole spotkały. Przytulamy się i jest super! Bardzo go kocham, zawsze uczyłam go, aby był grzeczny, kulturalny i chyba za bardzo jest grzeczny. Proszę o poradę.
Asia

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
na podstawie opisanych wyżej sytuacji radziłabym niezwłocznie spotkać się ze specjalistą, tj. psychologiem dziecięcym, w celu omówienia problemów i wspólnego szukania metod poradzenia sobie z trudnymi doświadczeniami. Wydaje się, że Pani syn żyje w dużym napięciu, jest mocno zestresowany i zmęczony. Bardzo ważnym objawem są bóle brzucha, które świadczą o zbyt wysokim poziomie napięcia wewnętrznego, z którym dziecko nie potrafi sobie już
radzić. Do psychologa dziecięcego można umówić się prywatnie (wizyta pełnopłatna), w poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (na NFZ) lub w poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta darmowa).
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek