Dziwne zachowania prawie 8-letniej dziewczynki
Witam,
od jakiegoś czasu bardzo niepokoi mnie zachowanie mojej córeczki. Od około trzech miesięcy córka unika bardzo wychodzenia na dwór. Kiedy jest do tego zmuszona, siedzi w miejscu z zaciśniętą buzią schowaną w bluzę. W domu jest w miarę normalnie (piszę "w miarę", ponieważ często bywa wybuchowa). Nie lubi otwierać się przed nami, zwierzać. W szkole jest dzieckiem koleżeńskim, towarzyskim, bez uwag ze strony nauczyciela. Muszę dodać, iż ma 2,5-letniego brata, któremu musimy poświęcać więcej czasu i uwagi ze względu na jego niedosłuch. Dodam, że córka nie potrafi jeździć na rowerze. Myślę, że wywodzi się to również z jej lęku przed przewróceniem. Bardzo proszę o poradę.
Magda

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
powody opisanych zachowań córki mogą być różne: przemęczenie, odczuwany nadmierny poziom stresu, ukryty konflikt w szkole lub w rodzinie, odczuwany przez dziecko niedosyt uwagi i zainteresowania ze strony rodziców, nieadekwatnie niska samoocena, czy też naturalne zmiany rozwojowe - fizjologiczne i emocjonalne. Radziłabym udać się do specjalisty - psychologa dziecięcego - w celu konsultacji. Będzie to pomocne w ustaleniu powodów samopoczucia córki oraz wypracowaniu metod radzenia sobie z opisaną przez Panią trudną sytuacją.
Na wizytę do psychologa dziecięcego można umówić się prywatnie (wizyta pełnopłatna), w poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (na NFZ) lub do rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta darmowa).
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek