Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Opóźnienie w rozwoju

Witam,

moja córeczka ma 9 miesięcy i 2 tygodnie. Poród był bardzo łatwy i szybki, 10 pkt Apgar, wszystko wyglądało świetnie do tej pory. Rozwój fizyczny jest ok, sama siada, czworakuje, staje przy meblach. Sporo piszczy i gaworzy, ale jeszcze dość monotonnie (tatata,tetete,dadada). Lubi towarzystwo, tulenie, noszenie na rękach, najlepiej czuje się będąc blisko rodziców. Niepokoi mnie, że nie interesuje jej w ogóle naśladowanie, mimo nauki nie robi "papa", nie potrafi klaskać, nie pokazuje paluszkiem. W ogóle nie wskazuje niczego, mimo że sama biorę jej rączkę i pokazuję rzeczy. Pokazuję jej "to lala", "to oko", "to piła", ona uśmiecha się do mnie i zaczyna rozglądać na boki. Nie potrafi się na niczym dłużej skupić, kontakt wzrokowy niby jest, ale wtedy kiedy ona ma chęć, a nie wtedy, kiedy ja do niej mówię i próbuję skupić jej uwagę. Jedyne co, to podnosi rączki do brania na ręce, i robi "cześć" (myli z "daj"...). Może ja ją źle uczę? Gdzie się zgłosić?

Anna
mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny

mgr Magdalena Gaweł

psycholog kliniczny

Odpowiedź:

Szanowna Pani,


opóźnienie rozwoju Pani córeczki jest niewielkie, jednak warto stymulować jej rozwój; ćwiczyć pokazywanie palcem, a więc zjawisko tzw. wspólnego pola uwagi: bierze Pani rączkę córeczki w swoją dłoń, zgina delikatnie wszystkie paluszki oprócz wskazującego, pokazuje i nazywa przedmioty z otoczenia czy postacie w książeczkach, powinna Pani również wskazywać obiekty z otoczenia swoim palcem. Niemowlę w tym wieku powinno poszukiwać przedmiot, który zniknął z pola widzenia, śledzić ruch zabawek wyrzucanych z łóżeczka i naśladować zachowania dorosłego.

 

Naśladownictwo jest bardzo ważne, jest bowiem podstawą nauki zachowań społecznych i języka. Ucząc córeczkę naśladowania, proszę pokazywać jej gesty np. "pa pa", a następnie powtarzać je rączkami córki, pokazywać na sobie np."jaka jestem duża", "jak mnie boli głowa", wykorzystując zabawki pokazywać "jak lala je", "jak się usypia misia" itp. Może Pani wykonywać również inne ćwiczenia np. pokazywać córeczce zabawki, a następnie chować je pod ściereczką czy poduszką, wyjmować z pudełka przedmioty i chować je w dłoniach, imitować lot samolotu, jazdę autem, chować niewielkie przedmioty (najlepiej o wyraźnych kolorach np. czerwonym) pod kubeczkiem czy talerzykami. Gdyby jednak rozwój Pani córeczki wciąż Panią niepokoił proszę o kontakt z naszym Centrum, tel. 514-553-534.


Z poważaniem
Magdalena Gaweł

Zobacz inne porady w tematyce: zaburzenia rozwoju, opóźnienie w rozwoju

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze

To moja córka ma podobnie mając 11,5 miesiąca.....

dodany: 2015-07-27 18:23:09, przez: Karolina


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć