20-miesięczne dziecko tęskni za rodziną
Witam,
jestem mamą 20-miesięcznego dziecka i mieszkamy za granicą. Jakieś 2 tygodnie temu wróciliśmy z pobytu w Polsce. Tam synek miał mnóstwo ludzi wokół siebie, każdy chciał się z nim bawić. On to uwielbiał. Dzień po tym jak wróciliśmy zaczął być jakiś inny. Nie interesują go zabawki, chodzi tak, jakby nie mógł sobie miejsca znaleźć. Dodam, że tu w domu czas spędza tylko ze mną. Trochę mnie to martwi, bo już minęło trochę czasu od tego momentu. Jak to jest z takimi dziećmi? Czy to, że nie interesują go jakoś bardzo zabawki jest czymś złym? On np. lubi pomagać w czynnościach domowych. Poza tym ostatnio ma problemy ze snem. Zdarza mu się mówić przez sen. A jak się wybudzi, to później ciężko mu zasnąć. Czasami mam wrażenie, że coś przeżywa. Czy ten pobyt w Polsce mógł wpłynąć na jego emocje? Czy to możliwe, że on jeszcze tęskni? Dziękuje za odpowiedź.
Lily

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
z Pani opisu można stwierdzić, że prawdopodobnie syn wciąż przeżywa pobyt w Polsce - tęskni za kontaktem z rodziną i jest mu smutno. Jeżeli, tak jak Pani opisuje, syn przez jakiś czas był ciągle w centrum uwagi, poświęcano mu czas, doświadczał dużo pozytywnych emocji, to w jego obecnym zachowaniu nie ma nic nadzwyczajnego. Brakuje mu tych doświadczeń i trudno jest mu wrócić do "szarej" codzienności. Nie oznacza to, że kontakt z Panią stał się dla dziecka mniej ważny. Syn po prostu tęskni i wydaje się, że potrzebuje więcej czasu, żeby wrócić do swoich wcześniejszych zwyczajów. Jeżeli jednak ten stan będzie trwał w Pani odczuciu za długo lub jeśli funkcjonowanie syna zacznie się pogarszać, to wtedy można skonsultować się z psychologiem dziecięcym.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek