Problem ze snem u 18-miesięcznego dziecka
Witam,
mamy następujący problem ze snem naszego dziecka. Jak co wieczór około godz. 19:00 nasz synuś idzie do kąpieli, oczywiście w międzyczasie jest butelka z kaszą, po kąpieli trafia do naszej sypialni, gdzie stoi jego łóżeczko. Nasze dziecko zasypia bez problemu klepane delikatnie po pupie i z udziałem słynnego szumi misia. Koszmar zaczyna się około godziny 23-24, dziecko się budzi. I nie chce spać, płacze, wstaje w łóżeczku, gdy zaczynamy klepanie go po pupie, uspokaja się i wydaje nam się, że zasnął, lecz gdy tylko przestajemy, znowu zaczyna płakać . Trwa to czasami po 2-3 godziny. Budzi się około godziny 7- 8. Proszę o poradę, co zrobić żeby dziecko spało normalnie. Dziękuję
Sebastian

Anna Cupryan - położna środowiskowa
Anna Cupryan
położna środowiskowa
Odpowiedź:
Po opisie widać, że państwa syn przyzwyczaił się do pewnych rytuałów : szumiś , klepanie po pupie. Niestety trzeba będzie troszkę czasu by dziecko się odzwyczaiło. Pisze pan że dziecko wstaje w łóżeczku to rozumiem że ma ok 1 roku. Propozycja postępowania:
1. Nie klepać po pupie cały czas a przechodzić powoli na trzymanie ręki na pupie (dotyk),
2. W nocy, nie świecimy światła, podchodzimy nic nie mówiąc i kładziemy dziecko trzymając za pupę (jak bardzo płacze można podać do picia najlepiej wodę, ale na początek to, co lubi, pogłaskać po głowie i położyć – odejść na 1- 2 min i tak pewnie kilka (7-10) razy,
3. Jak dziecko tą metodą uśnie, to można położyć zabawkę albo poduszkę trochę przyciskając do pupy, by imitować dotyk
To postępowanie wymagać będzie konsekwencji i rutynowego postępowania w taki sam sposób , dziecko się nauczy. Jeśli synek ma 7-12 miesięcy, to mamy do czynienia z pierwszymi oznakami wymuszenia konkretnego zachowania na rodzicach. Proszę za tym być , spokojnie przytulić, przytrzymać w dotyku pupę/ głowę i odłożyć i być przy tym bardzo spokojnym. Bez nerwowych ruchów: światło, kołysanie, jedzenie, tłumaczenie, rozmowy itd. nasz przekaz ma być taki: jest noc, cisza, ciemno , ale nie bój się MY tutaj jesteśmy. Mam nadzieję że te wskazówki pomogą.
Barbara Peterko- Budniok
pediatra