Lateralizacja u 5-letniego chłopca
Witam,
zaczęłam niedawno zajęcia z 5-letnim chłopcem, który ma obustronny głęboki ubytek słuchu. Rok temu dostał aparaty. Wcześniej nie był diagnozowany w tym kierunku. Komunikował się za pomocą odczytywania mowy z ust. Artykulacyjnie jest bardzo zaburzony. Nawet samogłoski realizuje nieprawidłowo. Bardzo chce mówić i zasób słownictwa ma dość dobry.
Ładnie radzi sobie z AiS na materiale tematycznym, gorzej na atematycznym. Z klasyfikacjami też jest problem. Szeregi i sekwencje - ładnie i układa od lewej do prawej. Jeśli chodzi o lateralizację, to oko prawe, ale posługuje się obiema rękami. Wygląda to tak, jakby dzielił sobie rysunek na połowę i część robi prawą, a część lewą ręką.
Proszę mi doradzić, jak postępować terapeutycznie w tym zakresie. W rodzinie są osoby posługujące się lewą ręką. Dziękuję za pomoc.
Iwona

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Iwono,
musi Pani wykonać dokładne próby dla obu rąk, chodzi o użycie narzędzi, rodzaj chwytu, i precyzję wykonywania rysunków i zadań, także takich, które do tej pory nie były wykonywane, np. wrzucanie drobnych elementów do butelki z użyciem szczypców do cukru.
Oburęczność jest bardzo niekorzystna dla osiągnięci prawidłowej artykulacji. Chłopiec jest duży, a ponieważ chce mówić i być rozumiany przez środowisko poleciłabym technikę MTG (certyfikowanych terapeutów znajdzie Pani na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl).
Z kategoryzacją musi być problem, bo ona w tym wieku silnie zależy od poziomu języka. Ważne jest stymulowanie artykulacji i programowanie języka przez wczesną naukę czytania. Choć w tym wieku to nie jest już wczesna nauka czytania, ale edukacyjna konieczność.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska