Nie chce się ubierać
Jestem mamą niespełna 4 letniej Julki. Mała nie chce się ubierać, ranne wyjście do przedszkola, czy każde wyjście z domu jest dla całej naszej rodziny horrorem trwającym w nieskończoność i powtarzającym się codziennie. Próbowałam już wielu sposobów mianowicie wybierania, w co się chce ubrać – działało, ale chwilkę, robienia zawodów, kto pierwszy się ubierze ten wygrywa - teraz i to przestało działać a wychodzić trzeba! Wszystko ją gryzie, chce poprawiać 1000 razy rajtuzy, majtki, buty źle zapięte, szalik nie tak zawiązany...
Pytanie przysłała pani Aneta

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Pani Aneto,
Problem przedstawiony przez Panią jest dość złożony i wymaga przeanalizowania kilku kwestii: w jaki sposób komunikują Państwo dziecku potrzebę wyjścia z domu i tym samym ubioru, czy mają Państwo zasady i czy jest wprowadzony system punktowy, dzięki któremu dziewczynka jest motywowana do samodzielności (jeśli nie ma to proszę wprowadzić: za każdorazowe ubranie się dziecko dostaje punkt, a za uzbieranie określonej ich liczby jest wymieniany na nagrodę). Ważne jest pytanie od kiedy występuje taka trudność także w kontekście pewnej nietolerancji ubioru (chodzi mi o to, czy obserwuje się większą wrażliwość na pewne materiały) oraz pytanie czy dziecko nie cierpi alergię. Mam też pytanie czy dziewczynka umie się sama ubrać (proszę także spytać się wychowawczyni w przedszkolu czy obserwuje taki sam problem na terenie placówki)? Może chce być samodzielna ale przez poranny pośpiech jest krzyk, poirytowanie wszystkich i w konsekwencji ubieranie dziewczynki na siłę. Może warto wstawać ciut wcześniej, szykować ubranie wieczorem dnia poprzedniego, oczywiście dawać dziecku wybór niemniej jednak ograniczony przez Panią (zamiast otwartej szafy i pytania w co chcesz się ubrać proszę ograniczyć wybór do 2 sztuk - dziewczynka będzie miała poczucie sprawstwa a Pani tego, że kontroluje sytuację).
Proponuję udać się na wizytę do psychologa, który oceni sytuację, przyjrzy się dziecku, pomoże ustalić system żetonowy i przeanalizuje sytuację biorąc pod uwagę Państwa (jako rodziców) sposób komunikacji z dzieckiem.
Pozdrawiam ciepło
Dorota Kalinowska
psycholog