Wycofana 5-latka
Witam.
Moja córeczka od 8 tygodni chodzi do nowego przedszkola z dziećmi, które się znają od 3 lat i są od niej o rok starsze. Córeczka, która nigdy nie należała do śmiałych, jednak w starym przedszkolu bawiła się z dziećmi, miała koleżanki, nagle wycofała się, nie rozmawia z dziećmi, bawi się sama, nie podchodzi do nikogo. Przez cały pobyt w przedszkolu nawet rysuje sama siedząc przy stoliku, a reszta dzieci siedzi przy innym. Nie wiem, co robić? Mam możliwość przeniesienia jej do grupy 4-latków, tam jest jej siostra. Może tam z młodszymi dziećmi nabierze pewności siebie? U 4- latków relacje przyjaźni nie są tak silne jak u 6-latków. W grupie córeczki każda dziewczynka ma swoją najlepszą koleżankę, a w 4-latkach dopiero te relacje się rodzą. Czy to dobry pomysł? Nadmieniam iż spotykałam się z jedną dziewczynka z grupy córeczki poza przedszkolem i bawiły się fajnie, ale w przedszkolu tamta ma swoją koleżankę i z moją córcia nie chce się
bawić. Bawią się ładnie tylko poza przedszkolem.

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Pani Doroto,
Taką samą sytuację opisywałam niedawno, także odsyłam do tamtej
odpowiedzi:
Zmiana przedszkola to zazwyczaj ogromny stres dla dziecka. U dzieci mniej śmiałych mogą wystąpić takie reakcje jak Pani opisuje. Sugerowałabym początkowo poproszenie o pomoc nauczycielek w grupie. Sądzę, że mogą one wesprzeć córkę, spróbować zaaranżować zabawy grupowe tak by córka mogła się zintegrować z dziećmi. Pani ze swojej strony może zorganizować spotkanie z dziećmi z grupy poza przedszkolem. Być może zaprosić kilka dziewczynek do domu na wspólną zabawę. W domu Pani córka będzie się czuła pewniej, łatwiej będzie jej się otworzyć. Pisze Pani, że próby spotkania z jedną koleżanką już były, może zatem warto je powtarzać i zaprosić szersze grono dobrych koleżanek.
Życzę powodzenia i pozdrawiam
Katarzyna Osak