Zaburzenia mowy u 2,5-latka
Witam,
mój synek ma 2 i pół roku, mówi podstawowe słowa: "mama, tata, baba,
dziadzia, nie, bum bum, mimi, papa", odgłosy zwierzątek, ale nic więcej. Nawet nie stara się powtarzać i naśladować. Próbuje z nim ćwiczyć, ale odpowiada "NIE", protestuje. Jest bardzo uparty. Zakupiliśmy zestaw "Słucham i uczę się mówić" i tu moje pytanie: czy dziecko ma słuchać codziennie 2 razy po 10 min tej samej części, codziennie, aż zacznie powtarzać, czy codziennie rano jedna, a wieczorem druga itd.? Czy jeśli słuchamy, oglądamy książeczki i dziecko powtarza tylko co poniektóre sylaby to ma sens czy powinien powtarzać wszystko? Dziękuje i pozdrawiam.
Kasia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kasiu,
dziecko ma słuchać 2 razy dziennie za każdym razem innej płyty, następnego dnia znowu dwie inne i tak dalej. Jeśli pojawiło się powtarzanie, nawet zniekształcone to oznacza gotowość do uczenia się mowy. Tę gotowość oczywiście należy wspierać poprzez wspólne czytanie książeczek "Kocham czytać". Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska