Jak oduczyć córkę od ssania smoczka?
Witam,
jak była mała, smok służył tylko do zasypiania. Teraz córka ma 3 lata i tego smoka nie mogę jej schować, bo jest wielka histeria. Zauważyłam, że ssie smoka, jak jest zdenerwowana, niepewna siebie i często do oglądania bajek.
Stosowałam już wiele metod, żeby oduczyć ja ssania i nic nie skutkuje. Płacze strasznie, nie mogę jej później uspokoić, dlatego ulegam. Raz to się nawet posiusiała z nerwów. Ma już trzy lata i zamiast ładniej mówić, to się cofa z mowa. Nie mówi całych wyrazów, tylko końcówki wyrazu. Gdy była młodsza mówiła wyraźniej. Boję się, że to przez tego smoka.
Pozdrawiam,
Magda

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
zdarza się niestety, że stosowanie smoczka przez dziecko może być szkodliwe dla jego rozwoju. Jeżeli Pani jako rodzic zauważa, że tak dzieje się w przypadku Pani córki, to rozwiązanie jest tylko jedno: przestać ze smoczka korzystać. Wiadomym jest, że dziecko samo nie podejmie takiej decyzji, ponieważ w pewnym sensie jest od niego uzależnione. Z tego powodu w tej sytuacji ważna jest rola rodzica – to rodzic podejmuje taką decyzję i smoczek chowa lub wyrzuca, niezależnie od protestów dziecka. Nie jest to łatwe zadanie, ale czasami trzeba zachować się w sposób zdecydowany. Jest to bardzo ważne, ponieważ z jednej strony pokazuje Pani swój autorytet i gotowość do podejmowania ważnych decyzji w trudnych sytuacjach, a z drugiej strony dba Pani o zdrowie dziecka. Smoczek bowiem nie jest czymś, co jest niezbędne dla zdrowia i prawidłowego rozwoju dziecka. Przez jakiś czas córka będzie płakać, głośno protestować, domagać się smoczka, lecz powinna Pani trwać przy swojej decyzji, jednocześnie spokojnie i wytrwale, tłumacząc powód rezygnacji ze smoczka. Jest to przykład potrzeby rozróżniania przez rodzica potrzeb od zachcianek dziecka: smoczek w tej sytuacji należy do zachcianek, nie jest niezbędny do rozwoju Pani córki.
Jeżeli mimo wszystko ma Pani trudności z samodzielnym podjęciem i zrealizowaniem decyzji, to polecam skorzystanie ze wsparcia psychologa dziecięcego (w poradni psychologiczno-pedagogicznej, w poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży lub w prywatnej poradni psychologicznej) oraz zapoznanie się z książką Jespera Juula pt. "Nie z miłości".
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek