6-latka nie umie czytać, pisać, głoskować, problem z grafomotoryką
Szanowna Pani,
jestem mamą sześcioletniej dziewczynki, która według nowej reformy MEN-u we wrześniu tego roku rozpoczęła naukę w 1 klasie szkoły podstawowej. Na wywiadówce (aktualnie koniec października) dowiedziałam się od pani wychowawczyni, że moje dziecko ma problemy z grafomotoryką, niestarannie rysuje szlaczki i litery, nie umie głoskować, nie umie czytać.
Nauczycielka zasugerowała mi, że jak do końca półrocza córka nie opanuje w/w umiejętności, będę musiała udać się do poradni psychologicznej w celu zdiagnozowania problemu.
Córka uczęszcza na lekcje wyrównawcze w szkole.
W domu nie chce ćwiczyć pisania. Mówi, że jest to nudne i męczące, a z resztą tak jej nie wyjdzie.
Lubi jak ja czytam jej książeczki. Z chęcią chodzi na zajęcia plastyczne i muzyczne. Nie ma też problemu z dodawaniem i odejmowaniem do 20.
Dziewczynka mówi dużo, układa puzzle, buduje z klocków, lubi grę w skojarzenia, memory, łatwo uczy się na pamięć wierszyków, piosenek. Córka chodziła do przedszkola.
Dodam, że klasa mojego dziecka jest mieszana (6 i 7 latki w grupie). Mąż ma dysleksję i dysgrafię. Czy może być to cecha dziedziczna? Proszę o poradę, jak pomóc dziecku? Gosia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Gosiu,
dysleksja jest dziedziczna, ale talenty muzyczne i matematyczne też!
Sześciolatek w pierwszej klasie nie musi czytać w listopadzie, pani nauczycielka czegoś nie doczytała.
Szkoda, że posłała Pani córeczkę do pierwszej klasy, bo to teraz dla niej stres. Mimo talentu plastycznego, to oczywiste, że nie lubi nudnych szlaczków i raczej jej proszę nie przekonywać do ich rysowania, ale pozwolić dziecku na rozwijanie sprawności manualnej i grafomotoryki na zajęciach plastycznych.
Proszę też nie uczyć jej głoskowania, bo na zawsze zaprzepaści Pani jej chęć do czytania. Proszę kupić podręcznik do klasy pierwszej dla sześciolatków ("Kocham szkołę" - www.wir-wydawnictwo.com) i uczyć czytać sylabami (jest podręcznik dla nauczyciela i dla rodziców). Dziecku proszę powiedzieć, ze zna Pani świetną metodę i nie trzeba głoskować.
Radzę sprawdzić w poradni formułę lateralizacji (dominację oka, ucha i nogi).
Serdecznie Panią pozdrawiam i życzę córeczce sukcesów w nauce czytania w domu.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska