5 latek w przedszkolu
Dzień dobry, ostatnio dowiedziałam się od syna, że kolega pocałował go w siusiaka a on pocałował jego siusiaka. Było to zdarzenie jednorazowe. Syn utrzymuje, iż był to ich wspólny pomysł. Czy mam bardzo martwić się tym incydentem. Jednocześnie informuje, że syn nie ma styczności z internetem, nie ogląda sam telewizji a w domu nie posiadamy tego typu gazet. Zastanawia mnie skąd więc taki pomysł. Dziękuję.
Pytanie przysłała pani Anna

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
Proszę się nie martwić, zwłaszcza że jak Pani pisze było to zdarzenie jednorazowe (jeśli w ogóle taka sytuacja miała miejsce, biorąc pod uwagę wiek dziecka a co za tym idzie umiejętność fantazjowania). Wiek przedszkolny to okres poznawania siebie, własnego ciała, zaciekawienie odmiennością. Niejednokrotnie dzieci podejmują zabawy w „doktora” (eksperymentując z własnym ciałem czy z lalkami), które mają na celu wyłącznie zaspokojenie swojej ciekawości. Sugerowałabym nie dopytywać syna o szczegóły, a tym bardziej nie zawstydzać, obwiniać czy karać. Takim zachowaniem możemy wywołać u dziecka lęk, który w konsekwencji może doprowadzić w przyszłości do problemów związanych z własną seksualnością i akceptacją siebie. Proponuję kupić książki edukacyjne o ciele ludzkim i w ten „bezpieczny” sposób zaspokoić ciekawość syna.
Pozdrawiam ciepło
Dorota Kalinowska