Dwulatka mało mówi
Moja córeczka 29 lipca skończyła 2 latka. Urodziła się w 32 tygodniu ciąży, (1510 g i 44 cm). Mówi kilka wyrazów, a resztę po swojemu i pokazuje paluszkiem. Rozumie wszystko, co się do niej mówi. Wykonuje polecenia. Ja, jako jej mama zaczęłam mówić dopiero ok. 30 miesiąca życia. A wcześniej tylko paluszek i "yyy". Czy mamy iść z córką do logopedy albo neurologa? Czytam jej książeczki, słuchamy piosenek i tańczymy do nich. Przyznaję,że córka tak, jak jej tato lubi oglądać tv. Dziecko ogląda Tv ok. 2 godzin dziennie. Co robić?
Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
przede wszystkim "zepsuć telewizor". Dziecko do trzeciego roku życia nie powinno mieć żadnego kontaktu z wysokimi technologiami. Potem, do czwartego roku życia, jedynie 15 minut z rodzicami, ale tylko wówczas, gdy dziecko już mówi.
Ponieważ Córeczka urodziła się z niską wagą urodzeniową można było oczekiwać kłopotów z pojawieniem się niektórych umiejętności, w tym mowy. Koniecznie trzeba rozpocząć stymulację Córeczki. Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (www.arson.pl) a potem, gdy tylko pojawi się spontaniczne powtarzanie kilku samogłosek lub wybranych wyrażeń dźwiękonaśladowczych
należy natychmiast włączyć- "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Po wysłuchaniu programu oglądamy, "czytamy" z dzieckiem książeczki sylabowe "Kocham czytać" (www.we.pl), by stymulować powtarzanie, słuchanie i koncentrację na obrazie połączonym z mową.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska