Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Problem z mową u trzyletniego Dawida

Witam,

mam takie pytanie: mój syn teraz będzie miał 3 lata i nic nie mówi, nieraz "niania, dada dziadzia", ale znikomo. Obecnie zapisałam go do poradni logopedycznej i jestem w trakcie różnych badań. Słuch po badaniu ma dobry. Byłam także na wizycie u pedagoga. Na razie stwierdził, że może to być powiązanie z autyzmem, bo nie ma kontaktu wzrokowego z Dawidem i jak się cieszy, to macha raczkami. Skierowano mnie do neurologa i psychiatry dziecięcego, ale wizytę dopiero mam za tydzień. Ja z własnej woli bardzo chcę mu pomóc i proszę o pomoc, bo chciałabym go uczyć waszą metodą czyli KRAKOWSKĄ, tylko nie wiem, od czego zacząć i jakie książki kupić. Proszę o radę, co Pani o nim sądzi i co powinnam kupić. Dodam jeszcze, że rok temu mówił takie słowa jak "baba tata dziadzia", ale zachorował na glistę ludzką i do tej pory jest leczony. We wrześniu będzie rok, jak ją zdiagnozowano u mojego syna i wtedy zaczęły się problemy. Zrobił się niejadek, nerwus itd. a z tego, co lekarze twierdzą glista hamuje rozwój i wzrost dziecka. Wiec moje jeszcze pytanie, czy fakt, że on nie mówi może być od glisty też. Proszę o szybka odpowiedź, jak można, bo jak najszybciej chciałabym popracować tak, jak Pani wskaże z moim synem Dawidem.
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Mamo Dawida,

 

jeżeli w rozwoju mowy Synka  obserwowała Pani regres, to jest to objaw niepokojący, mogący wskazywać na zaburzenia ze spektrum autyzmu. Bez względu na to jakie są przyczyny opóźnienia etapów uczenia się języka, warto rozpocząć stymulację rozwojową. Glista ludzka nie może  być przyczyną braku mowy, choć bez wątpienia wpływa na zachowanie dziecka, jego kondycję fizyczną i psychiczną.


Przede wszystkim niezwykle ważna jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, radia, komputera. Nie mogą one być włączone, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran.  Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia.

 

Konieczne jest podjęcie  systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (pomoce z Wydawnictwa WIR),
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" (www.we.pl)  i "Sylaby inaczej" (www.konferencje-logopedyczne.pl) "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Dziecko będzie uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).

Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. 
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl).

Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (www.arson.pl) a potem, gdy tylko pojawi się spontaniczne powtarzanie kilku samogłosek lub wybranych wyrażeń dźwiękonaśladowczych należy natychmiast włączyć- "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 10-15 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Po wysłuchaniu programu oglądamy, "czytamy" z dzieckiem książeczki sylabowe "Kocham czytać" (www.we.pl), by stymulować powtarzanie, słuchanie i koncentrację na obrazie połączonym z mową.


Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl

 

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska


 

Zobacz inne porady w tematyce: mowa, zaburzenie, glista ludzka, metoda krakowska

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć