Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Problemy z mową 2,5-letniej córeczki

Droga Pani Jagodo,

zwracamy się do Pani z prośbą o poradę. Otóż nasza córeczka praktycznie nie mówi i nie komunikuje werbalnie swoich potrzeb. Jej słownictwo ogranicza się do kilku słów, większość komunikacji z dorosłymi opiera na gestach. Bardzo dużo mówi \"po swojemu\". Mimo iż wszyscy pediatrzy, których odwiedziliśmy zalecali czekanie do 3-go roku życia, byliśmy już u neurologa i psychologa - na tą chwilę stwierdzili \"jedynie\" opóźnienie mowy i problemy z koncentracją. Jako zalecenie stosujemy suplementację kwasami Omega olej z wiesiołka. Od kilkunastu dni próbujemy również uczyć się z Pani serii Kocham Czytać (zeszyty 1-5). Córeczce bardzo podobają się książeczki i wyraźnie widać, że się stara. Potrafi wymówić wszystkie pojedyncze samogłoski, natomiast pokazuje je na chybił trafił. Podobnie z niektórymi sylabami. Czy jest to normalne na tym etapie nauki? Jak jeszcze możemy Jej pomóc w nauce mowy?

Robert
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Drogi Panie Robercie,

 

przede wszystkim słusznie Pan uważa, że nie można biernie czekać na rozwój mowy do trzeciego roku życia, bo brak języka to także brak rozwoju myślenia abstrakcyjnego. Fakt, że Córeczka nie zapamiętała obrazu samogłosek nie jest niczym niepokojącym. U niektórych dzieci nauka rozpoznawania samogłosek trwa kilka miesięcy. W tej chwili ważne jest powtarzanie i radość z
powtarzania, a nauka czytania jest tylko "dodatkiem".

 

Warto także zastosować program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (www.arson.pl), a potem, gdy tylko pojawi się spontaniczne powtarzanie kilku samogłosek lub wybranych wyrażeń dźwiękonaśladowczych należy natychmiast włączyć- "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 10 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach,
w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Po wysłuchaniu programu oglądamy, "czytamy" z dzieckiem książeczki sylabowe "Kocham czytać" (www.we.pl), by stymulować powtarzanie, słuchanie i koncentrację na obrazie połączonym z mową.

 

Mam nadzieję, że kontrolujecie Państwo źródło suplementacji. Niestety nie ma żadnych badań potwierdzających wpływ wymienionych przez Pana paraleków na rozwój mowy.

 

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: mowa, zaburzenie, terapia

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć