5-letnia córka nie mówi całymi zdaniami
Pani Jagodo,
mam problem z moja 5-letnia córką. Nie mówi poprawnie całymi zdaniami np. zamiast "pójdziemy na spacer" mówi: "pójdziemy spacer". A do tego jeszcze mieszkamy w Niemczech i w domu mówimy w języku polskim, a w przedszkolu musi mówić po niemiecku. W obu tych językach ma ten sam problem, nie układa poprawnie zdań albo nie mówi ich w całości, woli mówić tylko pojedyncze wyrazy np. "mamo jeść", zamiast "mamo, chcę jeść". Martwię się, bo za rok pójdzie do szkoły i boje się, czy sobie poradzi. Chce dla niej kupic ten program \"słucham i uczę się mówić\" . Mam nadzieję, że jej to pomoże. Jeśli Pani potrafi mi jeszcze coś doradzić, to proszę o odpowiedź.
Gabriela

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Gabrielo,
Córeczka ma problem z rozdzieleniem gramatyk obu języków, im lepiej będzie mówić w języku polskim tym większe postępy poczyni w języku niemieckim. W Niemczech jest tylko jedna terapeutka metody krakowskiej (w Hamburgu), ale wiele mam radzi sobie pracując według naszych wskazówek.
Z programu słuchowego proszę zamówić "Rzeczownik - fleksja" i "Przyimki". Warto także rozpocząć naukę czytania w języku polskim, to bardzo ułatwi naukę czytania w języku niemieckim. Może Pani skorzystać z książeczek "Kocham czytać" (www.we.pl) lub "Moje sylabki" (www.wir-wydawnictwo.com).
Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na  stronie   www.konferencje-logopedyczne.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska