Nadpobudliwość
Proszę pani moje dziecko ma 2,5 roku mało mówi i jest nadpobudliwa. To znaczy często pokazuje swoje nerwy, uderza głową, o co tylko się da, krzyczy, bije, rzuca różnymi rzeczami itd. My już nie wiemy, co mamy robić byliśmy u kilku lekarzy i każdy z nich mówi zupełnie coś innego. Czy mogłaby pani coś doradzić?
Pytanie przysłała pani Ewelina

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Ewelino,
Z Pani zapytania wynika, że dziecko często miewa ataki histerii. Niestety
tego typu zachowania są typowe dla wieku, w jakim znajduje się Pani córka.
Nie oznacza to oczywiście, że należy przejść z nimi do porządku dziennego.
Brakuje mi informacji u jakich lekarzy Pani była i jakie informacje Pani
uzyskała. Nie mniej jednak najbardziej niepokojące są uderzenia głową, o
których Pani pisze. Interesuje mnie czy te uderzenia powodują jakieś urazy u
dziecka. Generalnie zdarza się czasem, że dziecko by zwrócić na siebie
uwagę lub zamanipulować otoczeniem robi tego typu rzeczy. Jeśli jest
motywowane chęcią uzyskania uwagi to uderzenie nie powinno być szkodliwe dla
dziecka. Maluch bowiem kontroluje jego siłę. Jeśli jednak te uderzenia
wywołują urazy to należy udać się z dzieckiem na kompleksowe badania:
psychologiczne, medyczne (w tym także psychiatryczne).
Generalnie zachęcam Panią do uczestnictwa w warsztacie "jak radzić sobie z
wybuchem złości u dziecka" na którym będzie miała Pani możliwość
przeanalizowania sytuacji lub konsultacji z psychologiem dziecięcym przy
pomocy którego opracuje pani system reagowania dostosowany do Pani dziecka.
Niestety zawarte informacje w mailu są zbyt ogólne bym mogła udzielić
konkretnej porady.
Pozdrawiam
Marta Żysko - Pałuba
psycholog dziecięcy