9-cio letnia aktorka i 3 letni synek
Proszę o poradę jak mogę pomóc 9-cio letniej córce, która mówi szybko, niezrozumiale, nie wymawia dokładnie głoski "r", tzn wymawia ją za długo i niepoprawnie. Zaczęła mówić dość późno - około 3 lat, ale od około 4,5 roku zaczęła samodzielnie czytać i do tej pory przepada za książkami, Czyta szybko, choć przy głośnym czytaniu mało zrozumiale. Weronika jest energiczną dziewczynką, uwielbia występy, piosenki czy wiersze nie sprawiają jej kłopotu. Chodzi na zajęcia j. francuskiego i bardzo je lubi, sama pisze wierszyki, opowiadania i scenariusze swoich występów, uczęszcza na zajęcia teatralne. Chciałabym jej pomóc w dobrej artykulacji, ale nie wiem jak. Chodziła na zajęcia logopedyczne , gdzie ćwiczyła wymowę głosek d,t jet widoczna poprawa lecz nadal są problemy z "r" i niewyraźną mową. Mieszkamy w Piasecznie - czy w pobliżu jest godna polecenia poradnia logopedyczna? Proszę także o poradę dotyczącą mojego 3-letniego synka, który dopiero od niedawna 2-3 miesięcy zaczął bardziej aktywną naukę mowy. Chodzi do żłobka. Mówi niewyraźnie, wyrazy krótkie ( mama, tata, dzieci, dzik- dźwig, dzidzia, iś- iść, tam, deś- deszcz, jajo, koło, ....) wymyślone przez siebie Lila -Weronika, nie które wyrazy łączy ze sobą. Od września będzie chodził do przedszkola, więc chciałabym pomóc mu w nauce wymowy, ale nie wiem od czego zacząć. Pozdrawiam.
Pytanie przysłała pani Katarzyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Katarzyno,
zarówno córeczka jak i synek mają trudności w prawidłowej percepcji dźwięków mowy. Sądzę, że dzieci mają skrzyżowaną lateralizację, może są lewouszne. Dla obojga najlepszym rozwiązaniem są codzienne ćwiczenia (15 minut dziennie.) Polecam program Elżbiety Wianeckiej "Słucham i uczę się mówić" (www.arson.pl). Płytek ze zwolnionym czasem trwania głosek dzieci muszą słuchać z użyciem słuchawek, codziennie. Zobaczy Pani szybko efekty u synka, u córki będzie to trwało dłużej, bo jej nieprawidłowa wymowa jest już silnie utrwalona. Dla synka polecam także "Kocham czytać" (www.we.pl)- 15 minut dziennie.
Serdecznie pozdrawiam i namawiam do samodzielnych ćwiczeń z dziećmi
Jagoda Cieszyńska