Warszawa

Porady naszych Ekspertów

21-miesięczny syn mówi tylko po swojemu

Witam,
Mój 21-miesięczny syn mówi tylko po swojemu. Niedawno nauczył się naśladować kaczkę, ale woli ze mną naśladować. Naśladuje czasami dźwięki które ja wydaję, np. jakieś chrumkanie. Nie chce pokazywać palcem, jak coś chce, to ciągnie za rękę. Czasami zrobi "papa", ale nie zawsze. Nie zawsze reaguje też jak go wołam. Na moje zakazy przeważnie reaguje. Przykłada sobie czapkę do głowy dając znać, że chce iść na dwór, przykłada nogę do buta. Bierze długopis i rysuje kreski. Za bardzo nie interesuje go, co ja pokazuję mu w książeczce. Lubi się przytulać i bawić w chowanego, łapanego. Oddaje mi często butelkę po skończeniu picia. Czasami jak ktoś robi "tositosi", to on też zrobi, ale nie zawsze. Kiedyś więcej pokazywał palcem, ale nie wiem może się mylę - może on zamienił pokazywanie palcem na branie mnie za rękę i prowadzenie tam, gdzie on chce. Jak usłyszy zdanie "idziemy się kąpać" to bierze za rękę, prowadzi do łazienki i wkłada rękę do wanny. Przypominam sobie, jak pokazywał palce, kiedy wskazywał na "Bozia" i na światło. Teraz tego nie chce robić. Proszę o poradę. Wcześniej oglądał trochę telewizji, lubi muzyczne programy. Teraz wyłączyłam komputer i telewizor. Czy powinnam się czymś przejmować?
Iwona
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Iwono,

Niestety powinna się Pani martwić brakiem rozwoju mowy. Dzieci 16-18 miesięczne łączą już wyrazy i budują proste zdania. Przede wszystkim proszę zaprzestać podawania dziecku napojów w butelce. Aby dziecko mogło mówić, musi prawidłowo rozwijać umiejętność podnoszenia języka do wałka dziąsłowego, a to można uzyskać, gdy dziecko pije z kubka i gryzie stałe pokarmy. Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (pomoce z Wydawnictwa WIR),
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" (www.we.pl) i "Sylaby inaczej" (www.konferencje-logopedyczne.pl) "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowy ze wsparciem języka pisanego. Dziecko będzie uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - <http://www.we.pl> oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci (<http://www.konferencje-logopedyczne.pl> ).

Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki, pojedyncza, 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" (www.konferencje-logopedyczne.pl)
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.

Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: mowa, problem, słuchanie

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć