Czy posłać 6-latkę do szkoły?
Córka (urodzona w październiku 2008 r.) od pół roku czyta płynnie i z
pełnym zrozumieniem książeczki dla dzieci (uczyłam ją na serii "Kocham
czytać" ). Dobrze liczy, odczytuje liczby nawet 3 cyfrowe, umie je porównać (mniejsza, większa). Podsłuchuje jak lekcje odrabia starszy brat i ma dużą wiedzę, jak na swój wiek np. bezbłędnie określa rodzaj rzeczownika (męski, żeński, nijaki). Pięknie rysuje, pisze ze słuchu literami drukowanymi (choć robi błędy jednak zawsze ją chwalimy i nie poprawiamy), umie głoskować (nauczyła się w przedszkolu). Uwielbia zabawy z rówieśnikami, ma kilka ulubionych przyjaciółek, zaczepia kolegów brata. Jest nieśmiała w stosunku do dorosłych, szczególnie tych, których mało zna np. zwykle nie odpowie gdy zagada ją ekspedientka w sklepie czy fryzjerka. W przedszkolu zgłasza się do odpowiedzi od niedawna. Nie wiem czy zatrzymać dziecko w zerówce czy posłać do I klasy jako niespełna sześciolatka. Widząc, jak łatwo się uczy obawiam się, że będzie się nudziła w szkole. Proszę o radę.
Pozdrawiam,
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
Radzę, na podstawie moich kilkuletnich doświadczeń zostawić Córeczkę w przedszkolu. Zapewniam Panią, że nie będzie się nudzić w szkole. Będzie podejmowała nowe, ciekawe zadania, które szybko postawia przed nią nauczyciele. Jestem wielką zwolenniczką wczesnej nauki czytania i nauki od pierwszego roku życia, ale szkoła ma swoje wymagania, przede wszystkim emocjonalne, one są przykrojone dla dzieci siedmioletnich. Córeczka ma jednak problem z kontaktem z nieznanymi osobami, niech do niego w zerówce dojrzeje, tym bardziej, że dopiero od niedawna zaczęła się wypowiadać w grupie. Proszę pamiętać, że najtrudniejsze dla sześciolatka jest pisanie w liniaturze, tempo pracy oraz porównywanie się z siedmiolatkami. Aby dziecko poradziło sobie z wyzwaniami współczesnego świata musi myśleć o sobie, że umie, potrafi, może.
Jeszcze żadna mama nie pożałowała zastosowania się do mojej rady, za to 95 proc. tych, które nie posłuchały mówią teraz, że zrobiły źle.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska