9-latek z problemem czytania
Pani Profesor,
Mój syn ma 9-lat i ma problemy z czytaniem. Od trzech lat mieszkamy w Norwegii w małym miasteczku. Moje dziecko czyta lepiej po norwesku niż po polsku. W języku polskim ma problem z czytaniem dwuznaków i naszych polskich liter: ł, ś, ć itd. W jednym i w drugim języku czyta bardzo wolno. Pierwszą klasę zaczął w Norwegii, dopiero w drugiej klasie zaczął naukę języka polskiego (tylko dwie godziny tygodniowo i uczy go nieprofesjonalistka). Ma problemy ze skupieniem się. W jaki sposób mogę pomóc mojemu dziecku? Proszę o pomoc.
Małgorzata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Małgorzato,
Koniecznie trzeba sprawdzić dominację stronną Syna (ręka, oko, ucho, noga), to ma zasadniczy wpływ na naukę czytania, koncentrację i motywację. To że chłopiec lepiej czyta w języku norweskim nie może dziwić, przecież to jest język jego edukacji.
Radzę skorzystać z sylabowego podręcznika "Kocham szkołę" (www.wir-wydawnictwo.com). Do podręcznika są dwa zeszyty ćwiczeń, bardzo przyjazne dla dziecka. W pakiecie jest też poradnik dla rodzica. Trzeba spokojnie wytłumaczyć dziecku skąd biorą się problemy i powoli, systematycznie, sylabowo nauczyć go czytać. Skoro Syn miał 6 lat gdy Państwo wyjechaliście z kraju jego pierwszym językiem jest język polski i w tym języku powinien był uczyć się czytać, a potem w języku drugim. To jest powód kłopotów w czytaniu w obu językach.
Koniecznie trzeba nadrobić stracony czas.
serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska