3-latek bardzo rozrabia w przedszkolu
Witam serdecznie,
Mam 3,5-letniego przedszkolaka. Do przedszkola chodzi drugi rok. W zeszłym roku problemy zaczęły się mniej więcej w maju. W wakacje był w domku i było wszystko w porządku. Grzecznie się bawił z innymi dziećmi z sąsiedztwa. Problem zaczął się po dwóch tygodniach we wrześniu. Codziennie słyszę od Pań Przedszkolanek: synek na mnie napluł, synek nie chce bawić się\słuchać bajeczek w kółeczku, rzuca kasztanami, nie chce leżakować, mówi "nie lubię cię", nie chce jeść, rzuca jedzeniem, porwał książeczkę, popisał ściany w łazience, nie chce uczestniczyć w zajęciach plastycznych... Mogłabym wymieniać tak bez końca...
Nie wiem co się dzieje, bo w domu nie mam z nim aż takich problemów. Owszem widzę, że jest dosyć ruchliwym chłopcem, dodam też, że nie słucha poleceń. Można mu 100 razy powtarzać, żeby przebrał się w piżamkę, reaguje dopiero na podniesiony ton głosu.
Stosowaliśmy przeróżne kary: zamykanie w pokoju, stawianie w kącie, zabraliśmy wszystkie zabawki, nawet te ulubione i oddawaliśmy po jednej, za dobre zachowanie. Niestety to pomaga na godzinę :/.
On codziennie przeprasza, płacze, obiecuje, że już więcej nie będzie broić, że już na pewno będzie grzeczny, że nie będzie bawił się z Damianem, niestety codziennie to samo.
Ale ogólnie rzecz ujmując, jest bardzo mądrym chłopcem: potrafi policzyć do 10, zna wszystkie kolory, nigdy mnie (ani męża) nie uderzył, w nerwach czasami uderzy w ścianę. Potrafi się sam rozebrać i ubrać, sam je ładnie wszystkie posiłki jak jest w domu, więc nie wiem co jest przyczyną takiego zachowania.
W przedszkolu jest 2 chłopców, którzy są "niegrzeczni" jak to mówi Pani Przedszkolanka. Wiem od nich, że mój syn jest zapatrzony w nich jak w obrazek, szczególnie w jednego (np. razem porwali książkę). Ale jak w domu pytam się, dlaczego był taki niegrzeczny, to on mówi, że Damian mu tak kazał (nawet kazał mu napluć na Panią :/ ). Dodam, że do przedszkola chodzi chętnie.
Dzisiaj miarka się przebrała, dlatego też zaczęłam szukać fachowej pomocy. Otóż: w przedszkolu nie chciał jeść obiadu i odszedł od stołu, przewrócił się i rozciął sobie wargę. Nie chciał leżakować, a do tego napluł na opiekunkę. Pani powiedziała, że ona już nie ma siły, bo ta 3-4 dzieci co są niegrzeczne "rozwalają im całą grupę" i że ja mam "zrobić coś ze swoim dzieckiem, bo on ma dopiero 3 lata i boi się co będzie dalej". Tylko co mam zrobić?
Bardzo proszę o radę.
Aga

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
Synek ma trochę nadmierny problem z przestrzeganiem zasad, ale przecież ma dopiero trzy latka i tak naprawdę dopiero się ich uczy. Jeżeli w relacji z Panią i z mężem takich problemów nie ma to trudno będzie Państwu pracować nad zachowaniem, którego świadkami nie jesteście. Z Pani listu wywnioskowałam, że synek może być trochę nadruchliwy. Warto się temu przyjrzeć. Myślę, że ważne, aby spotkać się wspólnie z panią pedagog - wychowawczynią grupy i wspólnie zastanowić się w jaki sposób wzmacniać pożądane zachowania synka. W związku z tym, że syn jest w przedszkolu pół dnia myślę, że jak najbardziej jest to sprawą wychowawcy grupy. Nie wiem co to znaczy, że 3-4 dzieci "rozwalają grupę", z mojego doświadczenia wiem, że zawsze trafiają się dzieci, którym po prostu trudniej zrozumieć jakie są zasady funkcjonowania w grupie. Dziwi mnie frustracja pani wychowawczyni - przecież to są tylko trzylatki. Proszę nie karcić synka w domu za zachowanie w przedszkolu. Jest za mały na tak odroczoną karę. Warto za każdym razem, mówić mu co jest dobre a co złe. Najważniejsze to chwalić go za odpowiednie zachowanie. Prawdopodobnie synek słyszy bardzo dużo krytycznych uwag. Proszę zadbać o to, aby znacznie więcej usłyszał tych pozytywnych. Na podstawie tego co usłyszy od ważnych dla niego osób dorosłych kształtuje się jego wiedza o sobie.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska