Ataki płaczu i histerii u 8 latki
Dzień dobry,
Córka niedawno skończyła 8 lat, jednak problemy z jej zachowaniem mamy właściwie od urodzenia. We wczesnym dzieciństwie (1. i 2. rok życia) miała bardzo silne AZS, w związku z tym ciągle płakała, drapała się, nie spała i nie jadła, a my razem z nią. Wiemy też doskonale, że obecne problemy mogą być uwarunkowane doświadczeniami z okresu niemowlęctwa. Do pewnego momentu awantury, złość o wszystko i ciągłe niezadowolenie zrzucaliśmy na np. okres buntu dwulatka i ogólnie cechy czy zachowania wynikające z danego wieku dziecka. Ale chyba nie ma buntu 8 latka, który zresztą trwa nieprzerwalnie od tylu lat. Problemy nasiliły się również kiedy na świecie pojawił się syn - obecnie 2,5 latek. Tzn. na początku było dobrze, dopiero tak od roku kiedy syn zaczął być mobilny i ciekawy świata zaczęła się wieczna walka o przetrwanie. Nie ma godziny bez krzyków, nawet szarpania za włosy. Córka jest dla brata niemiła, nie potrafi niczego spokojnie mu wyjaśnić, czy zwrócić uwagi żeby czegoś nie brał lub robił. Syn już się wyszkolił i nie pozostaje jej dłużny - rzuca wszystkim, piszczy i krzyczy. Nawet przejął ulubiony zwrot od siostry i na wszystko mówi "głupie, głupi". Nie wiemy co robić. Brakuje nam cierpliwości. Często tez wybuchamy, choć staramy się wytrzymywać w spokoju jak najdłużej. Potrzebujemy pomocy.
Basia

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
Opisane przez Panią sytuacja jest trudna. Z informacji z listu wynika iż córeczka ma duże problemy z kontrolą emocji. Słusznie Pani zauważyła, że nie można ich tłumaczyć kolejnymi kryzysami w rozwoju. Myślę, że aby pomóc córeczce należy najpierw przyjrzeć się wspólnie ze specjalistami czy aby na pewno jej rozwój przebiega prawidłowo. Dopiero po diagnozę psychologicznej będzie można zdecydować się na konkretny sposób pracy nad zachowaniem. Ważną informacją jest to, że córeczka cierpi na AZS. Bardzo ważne jest wykluczenie z diety dziecka wszystkich pokarmów uczulających. Podawanie dziecku pokarmów, których nie toleruje może być przyczyną ciągłego rozdrażnienia i zachowań agresywnych.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska