Wędzidełko języka u 3-latki
Witam,
Córka 3 lata i 2 miesiące nie wymawia ,,l". Logopeda stwierdził, że nie pionizuje języka z powodu zbyt krótkiego wędzidełka. Laryngolog to potwierdził i zasugerował jego szybkie podcięcie. Z kolei p. logopeda przez 3 miesiące ćwiczyła rozciąganie wędzidełka, by - jak się wyraziła - ,,przygotować język do pionizacji". Ostatecznie stwierdziła, iż język jest już dostatecznie przygotowany "rozruszany", ale ,"bez podcięcia się już nie spionizuje bardziej, by wyartykułować l, r itp.". Zaleciła podcięcie, a potem masaże, by uniknąć "tworzenia się blizn i ponownego zrośnięcia wędzidełka". Podcinać czy nie? Dziękuję za opinię :)
Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
dr Mackiewicz (lekarz), który przez całe życie zajmował się problemami związanymi z pionizacją języka, po wielu latach pracy powiedział, że należy czekać z podcięciem do 6-7 roku życia. Patrząc na jego wieloletnią pracę ufam tym radom. Moje doświadczenie kliniczne także potwierdza tę tezę. Z pewnością są jakieś wyjątkowe sytuacje, gdy zbyt krótkie wędzidełko utrudnia dziecku połykanie/picie. Warto nadal ćwiczyć głoski dziąsłowe (sz, ż, cz, dż, l, r), jeśli choć jedna głoska pojawi się w artykulacji, to będzie oznaczało, że dziecko może opanować je wszystkie. Głoskę L należy wywoływać od sylaby zamkniętej (AL OL UL EL IL YL). Wymowę głosek sz, ż, cz, dż, można wspierać programem słuchowym - "Trudne głoski" - www.arson.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska