Zaburzenia mowy
Witam serdecznie,
moja córka Klaudia ma 4,5 lat. Zaczęła dosyć póżno mówić, do trzeciego roku życia wypowiadała parę słów. Od roku chodzi do przedszkola, co korzystnie wpłynęło na jej rozwój mowy, ładnie buduje zdania. W przedszkolu korzysta z pomocy logopedy, jednak spotkania te odbywają się raz w miesiącu lub są odwoływane, co miernie wpływa na jej rozwój mowy. Obecnie czekamy na wizytę u innej Pani logopedy (pierwszą wizytę mamy 2 sierpnia). Klaudia nie wypowiada literki r, zamienia ją na l. Kupiłam jej książeczkę polecaną przez Panią Profesor "Trudne głoski". Córka powtarza w słuchawkach za lektorem wyrazy i w ciągu 2 tygodni jest znaczna poprawa. Natomiast nasz problem dotyczy seplenienia. Klaudia od około miesiąca zaczęła wysuwać język do przodu i seplenić. Bardzo proszę o pomoc w tej sprawie, jak mogłabym z nią ćwiczyć aby skorygować to seplenienie. Czytałam na forum Pani Profesor, że dzieciom z takimi zaburzeniami mowy można kupić książkę "Kocham czytać". Czy w przypadku mojego dziecka praca z taką książeczką będzie korzystna? Gdzie można taką książeczkę kupić? Na stronie Wydawnictwa Arson www.arson.pl nie ma w sprzedaży tej książeczki. Jeszcze jedna informacja... córka miała robione badanie słuchu i nie ma tam nieprawidłowości, dwa tygodnie temu miała podcinane wędzidełko. Czekamy na wizytę w poradni neurologicznej. Bardzo proszę o pomoc i z góry dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam serdecznie,
Małgosia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Małgosiu,
przede wszystkim proszę pamiętać, że po podcięciu wędzidełka należy intensywnie ćwiczyć uniesienie języka do wałka dziąsłowego, jest to konieczne do prawidłowej realizacji głosek sz, ż, cz, dż i r.
Przy seplenieniu międzyzębowym "bawimy się" w mówienie z zaciśniętymi
zębami sylab SA SO SU.... ZA ZO ZU... CA CO.... DZA...DZO..
Program "Kocham czytać" może Pani wykorzystać do ćwiczeń artykulacji,
wtedy kupuje Pani tylko książeczki z wybranymi sylabami albo do
wczesnej nauki czytania (zachęcam, bo przy obecnym programie szkolnym,
dziecko, które nie umie czytać sylabami będzie w szkole cierpieć).
Książeczki są na stronie www.we.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska