Głoskowanie
Witam,
Moja 6-letnia córka jest w pierwszej klasie. Nie umie głoskować, sprawia wrażenie, że nie rozumie wręcz o co chodzi. Powtarza pierwsza literę i kolejne to zupełnie przypadkowe litery, które wpadają jej do głowy. Byle coś powiedzieć. Płacze, że nie umie. Pani nauczycielka zwróciła mi uwagę przy innych mamach, że jest problem. Martwię się. Może Ala ma dysleksję? Prawie każda próba głoskowania kończy się płaczem. Proszę o podpowiedź co mam robić. Dziękuję.
Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu,
Niestety szkoła z programem dla siedmiolatków nie jest optymalna dla sześciolatka. A głoskowanie nie jest dobre dla nikogo, to średniowieczna metoda nauki czytania. Proszę powiedzieć Córeczce, ze nie musi głoskować i nauczyć ją czytać sylabami. Może Pani skorzystać z podręcznika do pierwszej klasy dla sześciolatków "Kocham szkołę" (www.wir-wydawnictwo.com).
Alusia być może jest lewouszna, trzeba sprawdzić formułę lateralizacji oka, ucha, ręki i nogi. Jeśli lateralizacja jest skrzyżowana Córeczka należy do grupy dzieci zagrożonych dysleksją, ale to nie oznacza, że nie nauczy się czytać. Dzieci, które mają już negatywne przeżycia szkolne bardzo dobrze współpracują z programem "Kocham czytać" (www.we.pl).
Proszę poczytać artykuły na temat nauki czytania na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl.
Serdecznie pozdrawiam  Alusię i zapewniam, że nie trzeba głoskować, by czytać szybko i z PRZYJEMNOŚCIĄ.
JAgoda Cieszyńska