Dziecko wielojęzyczne
Witam Panią Profesor,
Chciałabym uzyskać poradę w sprawie mojej córki. Mieszkamy prawie od roku w Szwajcarii, córka ma obecnie 2 lata. Nie wiem jak powinniśmy postępować z nią językowo, gdyż nie znamy jeszcze z mężem dialektu szwajcarskiego, którym posługują się mieszkańcy ani nie znamy języka niemieckiego na tyle, żeby prowadzić rozmowy. Poza domem porozumiewamy się głównie po angielsku. Telewizję córka ogląda w języku niemieckim i angielskim. Córka ma kontakt z dziećmi 2 razy w tygodniu po 2 godziny, jednak zauważyłam, że zaczyna szybciej "łapać" słowa po angielsku niż po niemiecku (szwajcarsku). Jaką powinniśmy przyjąć strategię żeby jej pomóc, a nie utrudniać?
Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Szanowna Pani Agnieszko,
Przede wszystkim proszę CAŁKOWICIE wyeliminować telewizję. Oto lektury w tej kwestii:
Wpływ wysokich technologii na funkcje poznawcze dzieci
1. Nicholas Carr, Płytki umysłJak Internet wpływa na nasz mózg,
2. Michel Desmurget, Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji
3. Rainer Patzlaff, Zastygłe spojrzenie. Fizjologiczne skutki patrzenia na ekran a rozwój dziecka
4. G. Small, G. Vorgan, iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości
Język niemiecki/dialekt szwajcarski staną się i tak językiem funkcjonalnie pierwszym, gdy dziecko rozpocznie edukację. Proszę zapoznać się z problemami dwujęzyczności na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl oraz poczytać Blog – dr Elżbiety Ławczys –
www.dwujezycznosc.blogspot.co.at
W Szwajcarii, w Zug, pracuje terapeutka metody krakowskiej Ewa Tomaszewska z pewnością spotkanie z nią byłoby dla Pani bardzo pomocne.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska