Wielojęzyczność w rodzinie
Witam,
Czy mogłaby pani polecić książki/publikacje na temat wielojęzyczności w rodzinie?
Ja jetem Polką, mój mąż jest Albańczykiem, a mieszkamy w Irlandii. Nasz synek ma obecnie 2,5 roku. Stosujemy konsekwentnie zasadę OPOL. Synek mówi dużo po polsku, ale również doskonale rozumie tatę i mówi niektóre zwroty po albańsku. Czasem wybiera sobie zwroty łatwiejsze dla niego z danego języka. Synek uczęszcza do polskiego przedszkola, wiec język polski jest troszkę bardziej dominujący.
Martwię się jednak, kiedy wprowadzić język angielski? My z mężem porozumiewamy się głównie po angielsku, ale do małego mówimy konsekwentnie w swoich językach. Chciałabym poczytać na ten temat, ale bardzo ciężko jest znaleźć literaturę o tej tematyce. Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam, Katarzyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Katarzyno,
proszę się nie martwić o język angielski. Język większości i tak stanie się językiem dominującym ze względu na edukację. Na temat wielojęzyczności dzieci nie zbyt wielu publikacji, ale może Pani skorzystać z artykułów w zakładce "do pobrania" na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl
Najważniejsze dla dalszego rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i kształtowania się tożsamości jest opanowanie języka rodziców. Proszę się nie martwić o dominację języka polskiego, to zasługa polskiego przedszkola. Może Pani wspierać język albański poprzez zaproszenie do zabawy nieco starszego dziecka (koniecznie dziewczynki), mówiącego w j.albańskim. Może też mieszka w Irlandii ktoś z rodziny męża.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska