Trójjęzyczny, 2,5-letni chłopiec mało mówi
Witam,
martwię się o mojego 31-miesięcznego synka. Dziecko jest trójjęzyczne, mieszkamy w Anglii, synek chodzi do tutejszego żłobka, w domu ja mówię do niego po polsku, a tata po hiszpańsku. Z mężem rozmawiam po hiszpańsku. Synek mało mówi, ok. 50 wyrazów, w 3 językach (rzeczowniki, czasowniki). Wszystko rozumie po polsku i angielsku, mniej po hiszpańsku. Naśladuje odgłosy zwierząt, potrafi wskazać poprawnie obrazki, rozumie wiele polecę.
Jest bardzo towarzyski, uwielbia się przytulać, ma dobry kontakt wzrokowy.
Lubi sport: grać w piłkę, jeździć na hulajnodze, rowerze biegowym. Od dawna samodzielnie je widelcem i pije z kubeczka. Nie grymasi. Lubi pomagać w domu, zamiatać, odkurzać, podlewać kwiaty w ogrodzie. Kocha tańczyć. Jest zafascynowany pociągami, lubi oglądać książki. Tylko ta mowa. Jak możemy mu pomóc? Czy zrezygnować z hiszpańskiego na przykład? Mój mąż nie mówi po polsku tylko po angielsku i hiszpańsku. Ja mówię dobrze po angielsku i hiszpańsku.
Wszyscy nam radzą stosować metodę OPOL i tak też robimy, ale rezultatów nie widać. Proszę o radę.
Basia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Basiu,
nie możecie Państwo zrezygnować z języka etnicznego ojca. Proszę nadal stosować metodę OPOL, ale ze względu na trzeci język trzeba włączyć dodatkowe ćwiczenia w języku polskim i hiszpańskim. Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w działaniach domowników.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej w języku polskim: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.arson.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.centrummetodykrakowskiej.pl).
W języku hiszpańskim: tata może przygotować podpisy do książeczek w języku hiszpańskim, dokleić je do książeczek  "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy". Warto też pisać dziennik wydarzeń w obu językach. Rysunek lub zdjęcie, pod zdjęciem podpis sytuacji - wyrazami i krótkimi zdaniami - czcionka Arial, wielki druk, 36 pkt. Terapeuta lub rodzic odczytuje głośno zdania, zadaje pytania Kto?, co robi? i odpowiada za dziecko, oczekując powtórzenia. Jak pisać dziennik wydarzeń można przeczytać w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com. Dzieci chętniej powtarzają i zapamiętują zadania, które dotyczą ich samych. Zapisy pozwalają im lepiej zrozumieć sytuacje i uczyć się słownictwa i gramatyki. Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na  stronie  www.szkolakrakowska.pl.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska