Synek nie rozróżnia prawo-lewo, góra-dół
Witam Panią,
synek ma 3 lata i 4 miesiące. Nauczył się wymawiać cyfry od 1 do 9 we właściwej kolejności (pisałam mu numerki na paluszkach), ale z uporem maniaka myli obraz 6 i 9, a także nowo poznane literki M i W. Przy grze w Memory potrafi znaleźć takie same obrazki, ale też nie umie ich ułożyć w tym samym kierunku. Wcześniej miał też problem (i dalej ma) z układaniem puzzli. Próbuje na sile wcisnąć zwierzątka "do góry nogami", a na moje uwagi, że nóżki muszą być na dole, nie potrafi właściwie zareagować, choć nóżki właściwie wskazać i owszem. Dodam, ze synek jest leworęczny i był taki właściwie od urodzenia. Mówi zdania złożone prawidłowo gramatycznie po polsku, ale mocno sepleni. Długo mówił tylko końcówki wyrazów, ale od kilku miesięcy mówi już całe wyrazy. Nigdy nie raczkował, chodzić zaczął późno (miał 14 miesięcy). Proszę o radę: jakie ćwiczenia mam z nim robić, skoro synek jeszcze nawet nie wie, gdzie na kartce papieru czy planszy jest góra, a gdzie dół, już w ogóle nie mówiąc o prawej i lewej stronie? Skąd wziąć tak proste ćwiczenia? Mieszkamy w Norymberdze. Od 2 tygodni uczymy się z "Kocham czytać" i "Ich liebe lesen", poza tym synek lubi tańczyć i ma świetne poczucie rytmu. Serdecznie pozdrawiam!
Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
Dziecko z tak silną lewostronnością ma duże możliwości w dziedzinach, będących preferowanymi przez prawą półkulę (muzyka, myślenie matematyczne, plastyka), ale także ma problemy wynikające z inaczej funkcjonującej półkuli lewej. Proszę wykorzystać do ćwiczeń pomoce Agnieszki Bali, przede wszystkim
Zeszyt ćwiczeń 2 -Analiza, synteza wzrokowa i odwrócenia oraz zeszyt dla trzylatka z różnymi ćwiczeniami (www.arson.pl).
Potem także "Kocham się uczyć. Odwracamy obrazki" (www.we.pl).
Do ćwiczeń warto też wykorzystać pomoc dr Marty Korendo "Relacje przestrzenne" (www.wir-wydawnictwo.com).
Teraz Synek ma jeszce kłopot, ale gdy nauczy się czytać w obu językach nic już nie zatrzyma jego rozwoju intelektualnego i budowania zdolności. Wczesna nauka czytania pomoże mu przezwyciężyć trudności artykulacyjne.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska