Przywiązanie do cioci
Witam,
Proszę o pomoc. Czy jest normalnym, że 16-miesięczne dziecko woli być u cioci, być karmione przez ciocię, jeśli jest podczas posiłku - po prostu faworyzuje ją. Reaguje płaczem jak ciocia wychodzi, natomiast ja jako matka - nie wzrusza go moje znikanie. Bardzo mnie to dziwi. Nadmienię, że swoją ciocię widuje codziennie i od zawsze był jakby bardziej z nią zwiazany. Czy dziecku służy częste przebywanie z innymi domownikami (babcią, ciocią, kuzynem)? Moja rodzina mieszka blisko, odwiedzamy się bardzo częto i moje dziecko jest przyzwyczajone nie tylko do mnie, chociaż nie pracuję i przebywam z nim.
Anna

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Witam,
Opisane przez Panią zachowania synka rzeczywiście są nietypowe. Maluch w tym wieku interesuje się innymi osobami, jest na nie otwarty. Różnicuje osoby bliskie i obce. Wobec obcych przeważnie w pierwszym momencie jest lekko wycofany. Interesuje się i cieszą go zabawy z innymi dorosłymi niż rodzice, ale to mama i tata są najważniejsi. Większość dzieci w tym wieku reaguje smutkiem na rozstanie z mamą, chyba, że bardzo często doświadczają rozstania z mamą i są do tego przyzwyczajone. Zachowanie synka może świadczyć o bardzo dobrym kontakcie z ciocią. Nie ma niczego złego w częstym odwiedzaniu przez dalszą rodzinę.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak