Dziecko nie chce spać w swoim pokoju
Witam,
Moja córka 10 lat nie chce spać w swoim pokoju. Jest jedynaczką i ciągle pyta czemu my rodzice śpimy razem, a ona musi sama? Dodam, że w ciągu dnia czas spędzamy przeważnie wspólnie i ona nie rozumie dlaczego nie możemy też razem spać, dlaczego właśnie ona ma być sama w nocy? Zasypia sama, ale w nocy i tak przychodzi do nas. Jest bardzo z nami związana, ale martwię się, że zbyt mało samodzielna. Jak przekonać ją, że nie powinna samodzielnego spania traktować jako odrzucenie?
Monika

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Witam,
Wydaje mi się, że córeczka nie musi być do tego przekonana tylko Państwo. Jeżeli uznacie Państwo, że nie chcecie dziecka w Waszej sypialni i że nie robicie mu tym absolutnie żadnej krzywdy to stanowcze powiedzenie, że od dzisiaj nie śpimy razem powinno wystarczyć. Można dodatkowo wprowadzić system nagród za samodzielnie spanie np. w formie punktów, uzbierane 5 punktów równa się nagroda np. wyjście do kina. Myślę, że z 10 letnią córką można też szczerze porozmawiać, że rodzice śpią ze sobą, a dzieci w tym wieku z rodzicami już nie. Jeżeli córka w dzień dostaje od Państwa sygnały świadczące, że jest kochana nie powinna poczuć się odrzucona. Wiele dzieci przechodzi do łóżka rodziców z potrzeby przytulenia się. Przecież jest to bardzo przyjemne i miłe. Pracując nad tym musicie być Państwo przekonani co do tego czego chcecie. Jeżeli nie przeszkadza to Państwu to nie ma w tym nic złego.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak