Wymuszanie płaczem
Witam,
Mam problem, ponieważ mój 5-miesięczny syn uwielbia być noszony na rękach i wymusza to płaczem. Poza tym bardzo rzadko potrafi się sam sobą zająć, zabawki nudzą mu się po kilkunastu sekundach i jest wielki płacz. Muszę wtedy siedzieć razem z nim i pokazywać nowe rzeczy. Próbowałam go zostawiać np. w łóżeczku i odchodzić gdy wymusza, ale niestety uwielbia się zanosić:( Musi mieć wszystko czego chce. Nawet gdy jest karmiony łyżeczką potrafi płakać podczas, gdy ja nabieram jedzenie na łyżeczkę-wszystko chce mieć "na już". Jego spanie to drzemka. Budzi się co jakiś czas i płacze, gdy nie ma smoczka w buzi. Czasem zostawiam go komuś z rodziny by pojechać do miasta na zakupy, wtedy jego opiekun twierdzi, że moje dziecko to aniołek, jest grzeczny, leży sam w łóżeczku nawet ponad godzinę. Ledwo gdy wejdę do domu i usłyszy moje kroki zaczyna się zanosić i muszę wziąć go na ręce. Bardzo proszę o pomoc.
Milena

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Pani Mileno,
Dla dziecka w tym wieku wciąż najważniejsza jest mama. Przy mamie dzieci często zachowują się nieco inaczej niż przy innych osobach.
Wiele dzieci ma również silną potrzebę bycia blisko i dostarczania sobie stymulacji sensorycznej (np. bujania, kołysania, przytulania). Być może Pani dziecko do nich należy.
Dziecko w tym wieku ma również bardzo ograniczona umiejętność koncentracji uwagi i nie jest w stanie zająć się samodzielną zabawą na dłużej.
Proszę narazie nie niepokoić się nadmiernie, uzbroić się w cierpliwość i spóbować odpowiedzieć na potrzeby synka. Dzieci mocno wyczuwają emocje. Im większy spokój Pani zachowa, tym spokojniejszy będzie Pani synek.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak