Pytanie dziecka o tiki
Dzień dobry,
Moja córka od niedawna często płacze i wymusza na mnie odpowiedź, że wyrośnie z tików. Mówi, że nie chce tego mieć. Najbardziej przeszkadza jej mrożenie i zaciskanie oczów. Co mam jej odpowiedzieć?
Beata

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Zadaniem rodzica zawsze jest przekazywanie dziecku spokoju, nie wzmacnianie lęków, przy jednoczesnym mówieniu prawdy - w sposób dostosowany do wieku dziecka. Nie wiem, ile lat ma Pani córka, ale z listu domyślam się, że wystarczająco dużo, by można było jej powiedzieć, że tików doświadcza wiele kilkuletnich dzieci i że zwykle mają one charakter przejściowy. Czasem dzieje się tak, kiedy dzieci się czegoś bardzo boją albo bardzo czymś przejmują.
Jeśli będzie słuchała o tym, jaki ma straszny problem i nie wiadomo, czy kiedykolwiek się go pozbędzie, nie da sobie z tym rady i tiki będą się wzmacniały. Podobnie dzieje się np. z jąkaniem, gdzie tylko spokój i pozytywne emocje pomagają w łagodzeniu trudności.
Jednocześnie radziłabym głęboko zastanowić się nad powodami, dla których tiki się u niej pojawiły.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska