Tiki
Witam,
jestem mama 5-letniej Lenki. Od kilku miesięcy borykamy się z tikami. Zaczęło się w listopadzie od chrząkania. W grudniu pociągnie nosem. W Nowy Rok rozbiegane oczy. Poszliśmy do neurologa - zlecił badania. Wykluczono padaczkę, zespół Kinsbourne'a oraz chorobę tańczących oczu. Diagnoza: tiki. Zalecenia: magnez. Tiki się zmieniają, z oczu prawie zeszło. Marszczy noskiem może mniej, teraz do tego porusza łopatkami. Boję się, że to się nigdy nie skończy. Boję się, że dzieci będą się z niej śmiały, że będzie jej ciężko przez nie w życiu. Serce mi pęka, jak na to patrzę. Dodam, że mąż ma tiki i teść. Każdy pisze żeby się tiki nie utrwaliły - jak to zrobić? Czekamy na wizytę u psychologa. W tym czasie trwania tików mniej się chce przytulać - mówi, że jest duża i już nie lubi. Proszę o pomoc jak się ich pozbyć.
Ania

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
do czasu rozpoczęcia pracy z psychologiem proszę dołożyć starań, by nie koncentrować nadmiernie uwagi swojej i dziecka na tikach. Wiem, że to niełatwe, ale jeśli wszyscy ciągle o tym mówią, to dzieciom wcale nie jest łatwiej pokonać trudność - ponieważ myślą o tym cały czas.
Proszę się mocno zastanowić skąd tiki się wzięły, od czego się zaczęły, w jakich sytuacjach się pojawiają, czy są podobne jak u taty i dziadka. Wszystkie te informacje pomogą psychologowi właściwie zdiagnozować problem, co z kolei jest jedyną drogą do właściwego leczenia.
Niepokoi mnie to, co Pani napisała, że córeczka nie chce się przytulać, że mówi, że jest na to już za duża. To niedobrze, że tak uważa. Wygląda to tak, jakby przybrała postawę kogoś, kto sprawia problem rodzinie, a nie chce tego robić. Stara się być samodzielna. Paradoksalnie to tylko może wzmocnić objaw, z jakim Państwo się zmagacie. Podejrzewam, że podłoże tików jest lękowe. Koniecznie wymaga to długiej i systematycznej pracy z psychologiem. Proszę pamiętać, że praca ta powinna dotyczyć całej rodziny, nie tylko dziecka. W wieku Lenki zmianę psychoterapeutyczną uzyskuje się przede wszystkim dzięki pracy rodziców.
Serdecznie życzę Państwu powodzenia
Agnieszka Sokołowska