Zespół Tourette'a/tiki?
Dzień dobry,
jestem mamą 7-letniego chłopca, u którego występują tiki od dwóch lat. W początkowym okresie były to tiki pojedyncze, często wokalne, typu chrząkanie lub nucenie, pojawiały się po bardziej napiętych sytuacjach w przedszkolu i zanikały na parę miesięcy. Kolejny tik, który miał w szóstym roku życia, polegał na podnoszeniu ramion. Po suplementacji magnezu też zanikł na parę ładnych miesięcy. Dokładnie po 7. urodzinach (w tym czasie w obrębie jednego miesiąca wiele sytuacji mocno emocjonalnych dla wrażliwego dziecka, urodziny dla przedszkolaków, zajęcia adaptacyjne w szkole) wystąpiły chyba tiki złożone: mruganie oczami, potrząsanie głową i powtarzanie zasłyszanych kwestii od ludzi, czasem z bajek. Z diagnostyki przeprowadzonej zrobiliśmy kał na pasożyty, w którym wyszły jaja Ascaris Lumbricoides (glista ludzka), lambia ujemna, wdrożone leczenie farmakologiczne. Dodatkowo zrobiony zapis EEG: zapis nieprawidłowy z falami theta 7Hz. Pani Doktor Neurolog wykluczyła padaczkę na podstawie badania EEG, co do diagnozy Tourette'a też nie potwierdziła w 100%. W odwecie leczenia tików czeka leczenie farmakologiczne. Nie ukrywam, że są to dla mnie leki dużego kalibru i boję się o skutki zażywania u tak małego dziecka. Ceniąc sobie specjalistów pracujących i udzielających na CzasDzieci wielu wyczerpujących porad, zastanawiam się, czy w przypadku mojego synka nie można spróbować inaczej, innej terapii niż ta farmakologiczna.
Sylwia

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
moim zdaniem zarówno diagnoza zespołu Tourette'a, jak i wykluczenie epilepsji są przedwczesne. Nie jestem lekarzem, lecz byłam uczona przez doświadczonego neurologa, że pojedynczy zapis EEG to rzadko kiedy jest wystarczająca przesłanka do potwierdzenia lub wykluczenia epilepsji.
Podobnie rzecz wygląda z dopasowaniem leków przy tej chorobie. To kwestie bardzo zindywidualizowane. Zapis u Pani synka jest nieprawidłowy. Sugeruję konsultację porównawczą u innego lekarza. Dwie takie same opinie to już większa pewność. Jeśli opinie będą różne, warto pogłębić diagnozę i powtórzyć badanie za jakiś czas.
Natomiast jeśli chodzi o zespół Tourette'a występowanie tików to nie jest jedyny ważny objaw. Oprócz powracających przymusowych ruchów u Pani synka pojawia się też powtarzanie fraz zasłyszanych u innych ludzi i w bajkach. Może być to echolalia odroczona i świadczyć też o zupełnie innych trudnościach niż ten zespół.
Opisała Pani swojego siedmiolatka jako dziecko wrażliwe. Być może diagnoza nie idzie we właściwym kierunku. Sugeruję kontakt z doświadczonym psychologiem lub pedagogiem specjalnym i dokonanie pogłębionej diagnozy różnicowej. Może warto przyjrzeć się, czy występują cechy ze spektrum autyzmu. Może być i tak, że dziecko jest wyjątkowo wrażliwe i tak reaguje na przeciążenie układu nerwowego nadmiarem wrażeń.
Do czasu wykonania diagnozy psychologiczno-pedagogicznej zdecydowanie odradzam wprowadzanie leczenia farmakologicznego w celu opanowania tików. To jest zawsze ostateczne rozwiązanie. Natomiast proszę dalej przyglądać się temu, co w jelitach i tu działać lekami, jeśli będzie taka potrzeba.
Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska